Trailer, transport, lastebil.

Utenlandske sjåfører skaper hodebry for politiet

Det har vært flere ulykker med vogntog, og særlig utenlandske trailersjåfører de siste ukene. Politiet lar seg frustrere over manglende samarbeidsvilje og bøter som ikke fungerer.

Publisert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Vintersesongen er så vidt i gang, og allerede ligger utenlandske vogntog strødd langs norske vinterveier. Flere av ulykkene de siste ukene har vært forårsaket av laksetransporter fullastet med dyrebar laks fra norske oppdrettsanlegg. UP-sjef Knut Danielsen mener dagens regelverk ikke er strengt nok.

– Bøter, kjøreforbud og avskilting er bare en dråpe i havet. Mange utenlandske sjåfører kjører videre uansett og betaler aldri boten, sier Up-sjef Knut Danielsen i Nordland til NRK Nordnytt.

Han får mange telefoner fra bekymrede bilister, men sier politiet ikke har ressurser eller mandat til å gjøre noe som virkelig monner. Nå ser han med gru fram mot en ny vinter.

Les også: - Innsatsen virker

– Venter på en katastrofe

– Det samme skjer år etter år. Personlig går jeg bare og venter på at det skal skje en katastrofe. At en familie på vei til hytta må bli drept før noe endres.

Ifølge en tremånedersstatistikk fra politiet i Nordland var 80 prosent av de 183 tunge kjøretøyene som var registrert i eneulykker, andre ulykker, eller som i stor grad hindret trafikken var utenlandske.

Les også: Koster å krasje

Kjører videre

I dag kan øst-europeiske sjåfører la være å betale bøter de får i Norge, uten at det får store konsekvenser.

UP har så langt i år utstedt flere bøter og ilagt kjøreforbud men med det samme politiet forlater stedet, finner vogntogsjåføren ut at han likevel skal fortsette.

– Så går det galt på nytt. Det utstedes bøter fra påtalemyndigheten, men disse blir sjelden eller aldri betalt. Han sier det er de utenlandske vogntogene er hovedproblemet, og mener at dagens regelverk ikke er nok for å kunne håndtere sitasjonen.

Les også: Laksetrailer gikk opp i flammer

Sliter med å kreve inn penger

Statens Innrekvingssentral bekrefter at det kan være vanskelig å kreve inn penger på tvers av landegrensene. Spesielt i østeuropeiske land, – som er nettopp den delen av Europa der mange av vogntogsjåførene i Norge kommer fra.

– Utlandske vogntogsjåfører fra lavkostland i Øst-Europa hvor lønningene er lave sliter vi med å kreve inn penger, sier informasjonsjef Tore Bratt ved Statens innkrevingssentral.

Ei bot eller ei regning fra et bilbergingsselskap kan til sammen komme på flere titusenvis av kroner. Men kommer sjåføren fra et land utenfor Norden, så må den norske stat rett og slett stole på at sjåføren betaler av egen fri vilje.

– Problemet er at norsk lovgivning rundt tvansinnkreving bare gjelder i Norge. Vi har en avtale med de andre nordiske landene som gjør at vi kan kreve inn bøter. Men utenfor Norden må vi bare stole på at de betaler, sier Bratt til NRK.no.

Les også: 20 tonn med laks kjørte av veien