Utfordret britisk ungdom i design

Utfordret britiske designspirer

Gryteklare produkter og smart emballasje vinner nye sjømatelskere. Derfor utfordret Norges sjømatråd britiske designstudenter til å gi fiskekaker ny innpakning.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Norges sjømatråd inviterte studenter som deltar i Starpack Award, en designkonkurranse blant britiske designstudenter på høgskolenivå, til å skape nye design- og innpakningsløsninger for fiskekaker.

Jack-Robert Møller sier det er viktig å gjøre sjømat mer tilgjengelig for travle briter. Foto: Norges Sjømatråd

– Vi ser på dette som en mulighet til å få ny oppmerksomhet og nye ideer for hva som kan gjøre norsk sjømat enda mer tilgjengelig og lettere å velge for travle briter. Det er viktig for å fremme konsum av norsk sjømat i Storbritannia, sier Jack-Robert Møller, Norges sjømatråds fiskeriutsending i Storbritannia.

Fire hovedkriterier

Hovedutfordringen i oppgaven er «Hvordan få norske fiskekaker til å hoppe ut av hyllene», altså en etterlysning etter innpakninger som frister forbrukerne. Den gode innpakningen skal i tillegg ha en sterk norsk identitet, være innovativ, skille seg ut i butikkhylla og bruke bærekraftige eller resirkulerbare materialer.

Premien er på 500 britiske pund og et dekket ukesopphold hos kommunikasjonsbyrået Brian Leino Group som Norges sjømatråd samarbeider med i Storbritannia.

Blir inspirert

Totalt er det kommet inn 38 bidrag, og til å sitte i juryen tar Sjømatrådet med seg Lofotprodukt AS. Markedssjef Camilla Beck Sætre sier hun ble inspirert av designforslagene som kom inn.

– Mange tenker utenfor boksen. Det gir stor bredde og kreative løsninger blant forslagene. Emballasje handler jo ikke bare om design, men også om at den skal være enkel å åpne og bærekraftig å produsere. Den må også være egnet for vakuumpakking slik at holdbarheten bevares. I tillegg må emballasjen gi innsyn til varen. Sistnevnte er særdeles viktig i Norge, sier hun.

Ingen av designutkastene oppfyller alle kriteriene som trengs for å havne direkte i butikkhylla, men Lofotprodukt lar seg likevel inspirere.

– Det er både spennende og imponerende å se at så mange viser vilje og lyst til å jobbe med fiskekaker. Vi har fått mange erfaringer å ta med oss i det videre arbeidet med våre produkter, avslutter Beck Sætre.

Vinnerinnpakningen

Om vinnerbidraget sier juryen at

«produktet er skreddersydd på en smart måte for barn. Det er attraktivt, fungerer godt i hylla og gjør det morsomt for de yngste å spise sjømat. Emballasjen viser fantastisk nytenkning og inkluderer en innovativ utfoldingsetikett.»