Utløser alarmen 60 minutter før

Et fartøy med kurs mot en oljeinstallasjon hos Statoil Marin utløser alarmen hele 60 minutter før en eventuell kollisjon. 33 minutter før går mannskapet på plattformen i livbåtene, skriver fiskets gang.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

? For å skape forståelse for alvoret i slike situasjoner og bedre samarbeidet mellom de som bruker havet, har Statoil og Norsk Hydro henvendt seg til Fiskeridirektoratet for å finne en måte å minimalisere eventuelle konflikter på. Derfor har vi utarbeidet informasjonsmateriale som skal gis til fartøyer som opererer i farvann der det finnes oljeinstallasjoner, sier Jarle Kolle ved Utviklingsseksjonen i Fiskeridirektoratet. Oljevirksomhet, fiske og transport operer som kjent i samme områder. Det blir dessuten stadig flere oljeinstallasjoner og mer skipstrafikk. Konsekvensene av en kollisjon mellom et fartøy og en plattform kan bli enorme. Derfor tar petroleumsselskapene ingen sjanser. Statoil Marine har ansvaret for å overvåke trafikken for å unngå farlige situasjoner. Et fartøy med kurs mot sikkerhetssonen på 500 meter, utløser alarmen 60 minutter før det eventuelt når sonen. Umiddelbart forsøker Statoil Marine å kalle opp fartøyet. Hvis kontakt ikke oppnås varsles plattformen om situasjonen 50 minutter før. Når det er 40 minutter igjen, mobiliseres plattformens beredskapsledelse. 33 minutter før begynner mannskapet å gå i livbåtene, og 30 minutter før stanses oljeproduksjonen. Når det er igjen 7 minutter sjøsettes de første livbåtene. Ifølge oljeselskapene opplever de ofte skippere som er irriterte over stadige oppkallinger over VHF-kanal 16, som kun er en nød- og kallekanal. ? Vi vet ikke om sambandet slås av, eller om volumet skrus lavere, men resultatet er at få svarer på anrop. En annen årsak kan være at fartøyet som blir anropt ikke ønsker å tilkjennegi sin posisjon og derfor ikke svarer. Vi håper at fartøyene når de nå får et telefonnummer, vil kontakte Statoil Marine før de blir kalt opp. Dette vil også bidra til å redusere unødvendig trafikk på VHF-kanal 16, sier Kolle. Som regel er det ingen reell fare, men det kan ikke ledelsen på en plattform ta for gitt. Det tar lang tid å forberede og gjennomføre nedstenging og evakuering av en installasjon, og i et slikt perspektiv er ikke 60 minutter så lang tid.