Arkivfoto laksemerder.

Utstyrsnæringen bør samarbeide mer

Norske utstyrsleverandører er mange og små. De mangler forutsetninger for å gjøre det godt internasjonalt, og bør samarbeide mer.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Gustav-Erik Blaalid

Det er spesielt det asiatiske markedet som utpekes som en vanskelig arena for norske utstyrsleverandører til havbruksnæringen. Når det blir mange, små aktører, skal det mye til for å lykkes i et marked som ligger langt unna, og som krever tilstedeværelse. Dette er noen av konklusjonene i forprosjektet "Etablering av et markedsnettverk innenfor NLTH". Rapporten er utarbeidet på oppdrag av NLTH og utført av Norconsult og Hartmark Consulting. Hovedhensikten har vært å synliggjøre markedsmuligheter i "nye markedsland" og foreslå nye samarbeidsløsninger.

Norske utstyreleverandører preges av en oppfatning av at de betrakter seg som verdensledende. Dette er også riktig på mange områder, men langt fra nok til å gjøre suksess på det internasjonale markedet, fastslås det i rapporten.

Komplementære løsninger Fra norsk side representerer organisering av komplementære aktører innenfor ulike leverandørkjeder en stor mulighet. Dette bør utvikles gjennom konsortium modeller. ( Utstyr/tjenester, fôr, vaksine og oppdrett.), og bør omfatte nettverk i næring, forvaltning og finansieringsmiljøer. Legge til rette for felles norske markedsframstøt, tilbud og prosjekter. Og det bør etableres et markedsnettverk.