Utvidelsesstopp i Hardangerfjorden
Fiskeri- og kystdepartementet pålegger Fiskeridirektoratet og Mattilsynet å iverksette særskilte tiltak i Hardangerfjorden. Ingen nye lokaliteter og søknadsplikt ved all flytting er et av tiltakene.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
FKD har sendt et brev til Fiskeridirektoratet og Mattilsynet der de pålegger institusjonene om å foreta seg en del særskilte tiltak for Hardangerfjorden. - Jeg mener at situasjonen i Hardangerfjorden nå krever særskilte forvaltningstiltak rettet mot havbruk. Det er viktig for meg å sikre en bærekraftig forvalting av oppdrettsnæringen i Hardangerfjorden. Dette må gjøres både gjennom nytenking når det gjelder forvaltingstiltak og mer forsking, sier fiskeri- og kystminister Helga Pedersen til departementets nettside. Tiltakene som skal settes i verk er: 1) Det skal inntil videre ikke klareres nye lokaliteter eller tillates utvidelse av eksisterende lokaliteter i sjø av oppdrettet laks, ørret og regnbueørret i Hardangerfjorden. Lokalitetsklareringer i sjø i Hardangerfjorden, herunder tillatelse til flytting til en annen lokalitet innen Hardangerfjorden, kan likevel gis etter konkret vurdering, såfremt dette gir en samlet og klar gevinst i forhold til de fire hovedhensynene nevnt ovenfor. 2) Eksisterende søknader innenfor området som pr i dag ikke er ferdig behandlet, skal få skriftlig tilbud om å trekke søknaden mot å få refundert saksbehandlingsgebyret, jf. akvakulturloven § 26 og gebyrforskriften § 4. 3) Muligheten til flytting ved melding, jf. laksetildelingsforskriften § 37, suspenderes i Hardangerfjorden ved endringsforskrift fastsatt i dag. Endringen trer i kraft straks. Det innebærer at det innføres søknadsplikt ved flytting til allerede klarerte lokaliteter. De fire hovedhensynene nevnt ovenfor skal inntas i Fiskeridirektoratets vurdering av om en skal godkjenne samlokalisering i Hardangerfjorden. I denne vurderingen skal en legge vekt på om innmeldingen i praksis innebærer en faktisk økt oppdrettskapasitet eller økt sannsynlighet for økt belastning fra oppdrett i Hardangerfjorden, eller en mer uheldig fordeling av belastningen i det samme fjordsystemet. Dette punktet gjelder også for søknad om samlokalisering fra selskap som ikke omfattes av laksetildelingsforskriften § 37, dvs. ikke samme konsern. 4) For alle settefisklokaliteter som drenerer til området, skal Fiskeridirektoratet føre særlig tilsyn i forhold til kravet om forsvarlig drift, jf akvakulturdriftsforskriftens § 5, men også krav til beredskapsplan, § 7, og plikten til å forebygge og begrense rømming, § 31. 5) Fiskeridirektoratet skal ha særskilt oppmerksomhet mot passivitetsbestemmelsene, som forutsettes håndhevet konsekvent. 6) Fiskeridirektoratet og Mattilsynet skal ta hensyn til Hardangerfjordens særskilte status ved planlegging av sin kontroll- og tilsynsvirksomhet innefor sine respektive porteføljer. Det skal utarbeides en egen forskrift for hele eller deler av Hardangerfjorden som skal sikre at hensynet til miljø, helse og bærekraftig utvikling av oppdrettsnæringen ivaretas. Fiskeridirektoratet skal i samarbeid med Mattilsynet utarbeide forslag til slik forskrift. - Strakstiltakene innebærer en foreløpig frysing av dagens situasjon i Hardangerfjorden, til en mer permanent forskrift er utarbeidet. Denne vil bli sendt på høring og vedtatt innen utgangen av 2008. Det er altså snakk om å sette foten i bakken mens man venter på en avgjørelse om mer permanente tiltak, sier fiskeri- og kystminister Helga Pedersen. - Det må vurderes å regulere samlokalisering av akvakulturvirksomhet i området, herunder eventuelle vilkår for slik samlokalisering. Departementet presiserer at flytting av virksomhet ut av området kan tillates. Det bør videre vurderes om det er nødvendig å redusere det samlede produksjonspresset i området. Dersom det er nødvendig med produksjonsbegrensninger, bes det utarbeides forslag til egnede tiltak, står det i departementets brev til Fiskeridirektoratet og Mattilsynet.