Velferdsregistrering hos oppdrettsfisk i livets siste fase
En liten elektronisk enhet som legges i magesekken på oppdrettsfisk kan registrere eventuelle uheldige påkjenninger fisken utsettes for gjennom levende transport fra oppdretter til slakteri.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Prosjekt: Fish welfare recorder - Development of a "Black box" for documenting condition and welfare under live transportation, handling and slaughter
Informasjonen som denne elektroniske enheten samler inn, kan benyttes til å utbedre både utstyr og prosedyrer, og på sikt brukes som dokumentasjon overfor kunder og konsumenter om at fisken håndteres etisk forsvarlig også i fasen forut for slakting.
Bakgrunn og mål: Etablering av sentrale slakteanlegg for oppdrettsfisk medfører en transportfase av den slakteferdige fisken fra oppdretter til slakteanlegg. Dette skjer med spesielle brønnbåter, noe som innebærer mulighet for stress og skader på fisken. Slike påkjenninger kan være både etisk betenkelig og ha kvalitetsforringende effekt på sluttproduktet. Målet med prosjektet var å utvikle en logger som kunne legges i magen på slakteferdig fisk, hvor sensorer målte og registrerte relevante faktorer som kunne beskrive påkjenninger fisken ble utsatt for fra den ble levert til brønnbåt hos oppdretter til den lå på slaktelinjen.
Sensorer Gjennom en studie ble det konkludert med at følgende faktorer ville gi nyttig informasjon om fiskens tilstand: Temperatur, orientering (tilt og roll), akselerasjon og trykk. Dataene må lagres / logges slik at både varighet av de ulike påkjenningene og når (tidsmessig) fisken ble eksponert, kunne dokumenteres.
Nytteverdi og anvendelse: Det er et økende fokus både nasjonalt og internasjonalt på fiskevelferd i oppdrettsindustrien. Det er ikke usannsynlig at det blir et fremtidig kundekrav at oppdrettere må kunne dokumentere at fisken som tilbys markedet, er behandlet på en etisk forsvarlig måte. En fase av oppdrettsfiskens liv det lett vil bli fokus på, er nettopp den håndtering den utsettes for gjennom levende transport. I tillegg vil kunnskap om hvor i en transportfase fisken påføres skade eller stress, kunne bidra til utbedring av utstyr og prosedyrer, noe som vil kunne bidra til bedret økonomi gjennom å redusere både svinn og å bedre kvaliteten på fiskekjøttet.
Annen relevant informasjon: Å finne egnede sensorer med tanke på miniatyrisering, energibehov, mm., viste seg kurant med unntak av et 3-akset aksellerometer som i tillegg til aksellerasjon også kan måle orientering. I ettertid av selve prosjektperioden er implementering av en slik sensor under utvikling, og en endelig produksjonsmodell ansees ferdig i 2010.