Norsk Havbrukssenter, laks som hopper

Venter besøksboom med Hurtigrute-avtale

Norsk Havbrukssenter har formalisert avtalen med Hurtigruten. Nå satser de mot stadig flere besøkende på det banebrytende anlegget.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Øyvind Sjøthun Røen

Arnfinn Torgnes er glad i å vise folk rundt på det lukkede anlegget deres. Foto: Norsk Havbrukssenter

I fjor sommer ble det besluttet at Hurtigruten skulle legge inn et ekstra stopp på Norsk Havbrukssenter utenfor Brønnøysund, hvor turistene skulle få lære om norsk fiskeoppdrett. Nå har avtalen blitt formalisert og håpet er at den vil bli videreført også til 2015.

Les også: Vil vise havbruksnæringen til Hurtigruten-turister

Daglig leder på Norsk Havbrukssenter, Arnfinn Torgnes sier avtalen med Hurtigruten så langt har vært meget oppløftende for dem.

- I fjor hadde vi om lag 3500 besøkende. I 2009 hadde vi 2000 besøkende, så vi har øket gradvis.

- I 2013 fikk vi til et prøveopplegg med hurtigruten for å få turistene til visningsanlegget vårt. Den avtalen har blitt skikkelig formalisert i 2014, så nå har vi doblet antall Hurtigrute-turister fra i fjor til i år. Denne type opplegg er krevende, men det bidrar til gode besøkstall.

Torgnes tror selskapet vil kunne doble besøkstallene sine dersom Hurtigrute-turistene fortsetter å komme innom også i 2015.

- Hvis vi får videreført denne avtalen til 2015, kan vi fokusere på å gjøre ting enda bedre. Da bør vi kunne få fullt opplegg nesten hver dag. Da vil nok doble besøkstallene som vi har nå, sier han.

- Kan ikke matche Bryggen i Bergen

Til tross for gode besøkstall gikk Norsk Havbrukssenter med 1,8 millioner i underskudd i fjor. Torgnes medgir at det ikke er besøkstallene som viktigst for selskapet omsetning.

- Visningen i seg selv er ikke det som gir mest inntekter. Vi må være såpass ærlig å si at det er selve produksjonen vi tjener best på.

Les også: I sitt tredje år uten lus

Selv om selskapet har høye ambisjoner med Hurtigrute-avtalen, innser man sine egne begrensninger.

Å vise næringen til ungdommen er en stor motivasjon for Torgnes. Foto: Norsk Havbrukssenter

- Både myndighetene og aktørene selv er realistiske og innser at vi ikke kan få like mange besøkende som Bryggen i Bergen. Men vi må prøve å lage et interessant opplegg som har nærhet til andre turistattraksjoner. Det kan vi tjene på sier, Torgnes, og utdyper at de forsøker å lokke til seg turgåere fra de populære fjellene i området.

Vil stimulere de unge

Visningssenterne rundt omkring i Norge har en viktig jobb med å vise næringen til turister og ikke minst landets befolkning. Slik at de forstår hva næringen går ut på, og hvordan matproduksjonen foregår.

Torgnes sier det har vært svært viktig for dem å promotere næringen til unge elever og studenter.

- Vi er veldig opphengt i å jobbe med rekrutteringsarbeid. Vi tar inn mange elever for å vise dem hva næringen går ut på. Det bidrar ikke til de store inntektene, men det er viktig dersom vi skal få folk til å bo langs kysten. Da må man stimulere de unge til å satse på denne næringen. Der tror jeg samtlige visningsanlegg gjør en god jobb, sier han.