Verdens hurtigste

Når kalenderen viser januar 2004, kan Lie Management på Sotra overta det som blir en av verdens hurtigste ringnot/trålfartøy, og et konseptfartøy. Prislapp: 120?140 mill. kroner.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Av Gustav-Erik Blaalid Skroget er allerede under bygging ved Yantar-verftet i Kalinigrad og skal leveres i september 2003. Noen måneder senere skal den altså være klar for feltet. På mange områder er dette en konseptbåt, der det kommer til å bli snakk om før og etter. Reder Peder Lie gleder seg iallfall til å se noen av ideene han har syslet med over tid ta form, og bli prøvd i virkeligheten. - Vi har en del ideer basert på mange års erfaring. Disse kombinerer vi med Vik & Sandvik sin kompetanse på konstruksjonssiden, og resultatet blir meget spennende, sier Peder Lie til Fiskeriteknisk fagblad. Trål/ringnot Nybygget, som ennå ikke har fått navn, konstrueres etter helt nye prinsipper. Den vesentligste endringen fra tidligere kombinerte trål/ringnotfartøyer er at hekken er ren. Hele bredden av båten kan disponeres til trål når fartøyet utruster for tråling. Er det snurping, gjøres alt som før. Nota trekkes inn gjennom notrenna. Forskjellen er at renna ender opp midtskips, under styrhuset. Notbingen ligger ikke lenger åpen i hekken. Ved setting, føres nota gjennom en notrenne og setter gjennom en port på styrbord side. - Dette er for så vidt ikke noe nytt prinsipp verken for haling eller setting, sier Trygve Eiken, leder ved prosjektavdelingen i Vik & Sandvik. Det nye er, ifølge Eiken, at nota oppbevares midtskips, slik at plassen i hekken er frigjort for trålutrustning. Slank og rask Med en lengde på vel 90 meter, og bredde på 16 meter, blir nybygget en slank og rask farkost. Verdens raskeste er allerede nevnt, men Trygve Eiken vil gjerne moderere litt. - En av verdens raskeste, korrigerer han, og legger til at mange tunasnurpere er lange og smale for å gi høy fart. Med Lie-båten er tanken at en fart på vel 20 knop, som båten skal gjøre, bringer fangsten hurtig til land. Bedre kvalitet på råstoffet er den viktigste motivasjonen for å bygge etter slike prinsipper. Nybygde snurpere har en lengde på ca. 65?70 meter. Lie- fartøyet blir hele 25 meter lenger enn disse båtene. Dyr rasekatt Kvalitet og nye løsninger koster. Nybygget blir rask som en panter, slank som en siameser. Og rasedyr koster. Prisen for nybygget blir mellom 120?140 millioner kroner når to strek settes. - Prisen vil avhenge litt av hvilke løsninger som velges i utrustning, men vi kommer nok til å ligge et sted mellom 120-140 millioner kroner, forteller Trygve Eiken. En ny snurper har i dag en prislapp på rundt 100 millioner kroner (eksempelvis «Brennholm», «Svanaug Elise» etc). Lengden (økt stålmengde) bidrar selvsagt til å trekke prisen opp, samtidig som nye fiskeritekniske løsninger vil gjøre sitt til at nybygget blir dyrere. Styrhuset blir sirkelformet, og hekken innebygget. Alt dette fordyrer fartøyet. Godt med oppdrag Trygve Eiken i Vik & Sandvik er langt inne i en rekke prosjekter. For øyeblikket er ordresituasjonen tilfredsstillende, men på lang sikt er han ikke fullt så optimistisk. - Nå har vi en rekke fiskefartøyer for norske og utenlandske redere under prosjektering. Samtidig jobber vi med en del supply-prosjekter, også for norske og utenlandske redere, forteller han til Fiskeriteknisk fagblad.