Verdiøkning for sjømat

I en tid med stor usikkerhet knyttet til matvareproduksjon og distribusjon i Europa, kan norsk mat styrke sin konkurransekraft i årene fremover. - For laks og ørret er Marinepack-prosjektet interessant for hele verdikjeden og det er viktig å optimalisere distribusjonen så langt som mulig, sier professor Ole Jørgen Hanssen som er leder for prosjektet Marinepack.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Av Ola-Jan Hole Drivkreftene er at markedet selv har satt fokus på området optimal og trygg emballering, og myndighetene krever det gjennom EU-direktiv og forhandlede avtaler (§5.2). Meningen er å bygge et bredt nettverkssamarbeid med utgangspunkt i forskningsforumet Emballasjeforsk. I tillegg til FoU-institutter som Matforsk, Norconserv, Fiskeriforskning, NTNU ved institutt for Produktdesign og Stiftelsen Østlandsforskning (STØ), vil samarbeidet innbefatte emballasjeprodusenter, transportbedrifter og andre tjenesteprodusenter, sjømatprodusenter og andre næringsmiddelprodusenter, DNE, FNL og EFF. Kommer enten vi vil eller ei - Er dette føre-var for ting som kan komme i fremtiden? - Nei, påleggene om optimal emballering ligger der allerede, så det er mer snakk om når dette må etterfølges. Vi har fått en del signaler om hvordan man ønsker at kravene skal tolkes. Det er ikke lenge siden danske produsenter fikk problemer med eksporten til Storbritannia på grunn av manglende etterfulgt EU-direktiv. Det vil uansett bli EU som vil bli førende for hvordan direktivet utformes, mens det ofte vil være nasjonale forskjeller i hvilken grad reglene implementeres. Til nå har vi sett stor forskjellsbehandling, men EU er nå midt i revideringen, så vi venter nye utspill derfra i løpet av kort tid, sier Hanssen. - Hva kan det være å hente utfra prosjektet for norske lakseprodusenter og eksportører? - Det ligger økonomi fra fisken blir fanget til den ligger på bordet. Både med tanke på direktivet om sporbarhet, hvor vi planlegger å arbeide mye med såkalt intelligent emballering og til for eksempel emballering i modifisert atmosfære som faktisk kan øke kvaliteten underveis til markedet, sier Hanssen. - Hva er egentlig emballering i modifisert atmosfære? - Dette er egentlig noe Thomas Eie på Matforsk har best oversikt over som del-prosjektleder for dette området i Marinepack, men prinsippet er å pakke fisken i en gasstett forpakning som for eksempel inneholder bl.a. CO2. Dette vil bremse mikrobiologisk vekst, samtidig som at det hindrer oksidasjonsprosesser (harskning). Aktiv emballering inkluderer også bruk av hemmekulturer, d.v.s. bruk av «snille» bakterier til å bekjempe «slemme», for eksempel Listeria. En annen aktuell problemstilling er emballering og distribusjon av levende materiale som skjell og kråkeboller. Dette setter store krav fordi varene må komme levende fram til konsumenten. Norge, med sitt enorme produksjonspotensial på disse produktene, burde ha store sjanser til å ta markedsandeler i Europa dersom man overvinner de markedsmassige og distribusjonsmessige utfordringene, sier Hanssen. Snart klart for å prøves ut i praksis - Hvor går veien videre? - Vi er fortsatt mye på forskningstadiet, men vi er klar til å sette i gang utviklingsprosjekt hos sjømatprodusenter i nært samarbeid med emballasjeprodusenter. Dette vil fortrinnsvis være produsenter og eksportører av norsk sjømat. Jeg vil presisere at dette er et prosjekt som fokuserer på det positive, hvor de fremste forskningsmiljø er engasjert og Norges Forskningsråd har bevilget ni millioner kroner. Målet er å bidra til en verdiøkning for sjømat, fastslår Hanssen.