
Vesentlig mindre fôr, men større marginer for Ewos
- Resultatene for andre kvartal var tilfredsstillende, til tross for vesentlig lavere volumer i Norge sammenlignet med 2. kvartal 2014. Det skriver konsernsjef Einar Wathne i en kommentar i interimrapporten for andrekvartal.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Wathne sier at kostnadsbesparende tiltak, helse- og andre spesialfôr, samt en sterk markedsvekst i Canada stort sett har motvirket volumnedgangen i Norge.
- Dette resulterte i at justert EBITDA økte med 5,4 prosent nominelt fra 156 mill kr 164 mill kr som følge av svekkelsen av den norske kronen, skriver han videre.
Volumet ned
Salgsvolumet var på 239 tusen tonn i andre kvartal 2015, sammenlignet med 272 tusen tonn i samme periode i 2014, en reduksjon på 33 tusen tonn.
- Den viktigste volumnedgangen på 30 tusen tonn i Norge skyldes en midlertidig nedgang i markedsandel som følge av reduksjon i andel hos en viktig kunde. Men i kontraktsforhandlinger i andre kvartal har vi klart å gjenvinne våre mål om markedsandel takket være en økning i volum på viktige kunder.
Volumet økte i Canada og Vietnam, det var nesten flatt i Chile, mens det avtok i Skottland.
- I Chile har lave laksepriser førte til likviditetsutfordringer for våre kunder, og vi har jobbet hardt for å støtte dem samtidig som vi tar hensyn til vår egen kredittrisiko.
Ser lyst på fremtiden
For konsernet økte driftsinntektene med 7,3 prosent til 2,7 mrd kr i andre kvartal i 2015 sammenlignet med 2,6 mrd kr i andre kvartal i 2014, drevet av en svekket norske krone.
- Totalt sett er vi fornøyd med den fremgangen vi har gjort i år som vi har begynt å gjennomfører flere deler av vår strategi. Vi ser effektivitetsgevinst i frakteflåten vår i Norge, råvare innsparinger, forbedret teknisk kvalitet og fortsatt gode resultater fra våre kunder. Vi har også høye forventninger til våre nåværende investeringsprogram. Nye kapasitet er nå på plass i Vietnam, vår fabrikk i Canada moderniseres og vårt «Fish Health Centre» i Chile er under bygging og vil være ferdig i Q1 2016. Med våre nye partnere i Cargill, vi har tenkt å fortsette vårt fokus på å betjene kunder, investere i FoU og utvikle våre folk, avlsutter Wathne.