Lars Lenth

VGTV-profiler retter søkelyset mot oppdrettsnæringen

Den populære videobloggen til sportsfiskerne Lars og Lars vil rette fokuset mot sjøørreten og oppdrettsnæringens påvirkning i neste sesong.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Øyvind Sjøthun Røen

VGTV har gjennom flere videoproduksjoner befestet sin posisjon som en underholdningsmaskin. Fiskebloggen med sportsfiskerne Lars Lenth og Lars Nilssen er blant de mest populære naturinnslagene. Serien har blitt sendt over fire sesonger og 116 episoder siden de begynte i 2010. Til sammen har duoen fått over fem millioner klikk på VGTV.

Nå har de populære sportsfiskerne fått øynene opp for sjøørretens situasjon i de norske fjordene. Tidligere denne måneden viste NRK dokumentaren «I skuggen av laksen» på «Ut i Naturen». Dokumentaren rettet et kritisk blikk mot sjøørreten og utfordringene den møter av menneskeskapte endringer i naturen.

Lars Lenth er oppriktig bekymret for sjøørretens situasjon. Foto: Larsoglars.no

Dette har ikke gått upåaktet hen hos Lars og Lars.

- Havforskningsinstituttet kom nylig med en rapport som bla. fortalte at fjorårets sjøørretfangst på Vestlandet og i Trøndelag var 1/4 av gjennomsnittet de siste ti årene – et tall som forteller om at tilstanden for arten i dens kjerneområder er dramatisk, skriver Lars og Lars på bloggen sin.

- Hovedårsaken til dette er den voldsomme oppblomstringen av lakselus i oppdrettstette fjorder i sommermånedene, konstaterer duoen

I mai vises trolig den nye sesongen med de livlige sportsfiskerne. Da vil sportsfiskerne gjennom bloggen sin rette et kritisk blikk mot oppdrettsnæringens påvirkning

Hva mener dere om alt som skjer med oppdrettsnæringen, og hva mener dere kunne ha blitt gjort slik at situasjonen kan bli bedre?

- Det vil du få svar på i løpet av kommende sesong av Lars og Lars BloggTV, bekrefter duoen i et intervju med Jazone.

Lars og Lars har allerede klart å sikre seg sponsormidler til prosjektet.

- Redd Villaksen har vedtatt å sponse prosjektet med kr 80.000. Vi er spente og ser frem til hva disse kreative sjelene finner på, skriver Redd Villaksen på sine Facebook-sider.