Vil differensiere i markedsføringen
Tromsø: Eksportutvalget for fisk (EFF) ønsker at en klart differensierer i merkingen av vill- og oppdrettstorsk i markedsføringen av de to produktene. Dette kunne markedssjef for nye arter i EFF, Siri Hamnvik fortelle til torskenettverksmøtet i går.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
EFF har sammen med Fiskeriforskning gjort flere undersøkelser blandt kjøkkensjefer, grossister, butikker og forbrukere både i Norge og i sentrale europeiske land, og konklusjonen er klar. Det er både ønskelig og en fordel at det kommer klart frem at det er oppdrettet eller vill torsk det dreier seg om. - Oppdrettstorsk kom meget godt ut i våre undersøkelser, og det burde derfor ikke være noen ulempe å være ærlige og åpne i markedsføringen, sa hun. Oppdrettstorsken kom bla svært godt ut når det gjaldt oppfattelse av ferskhet. - Vi må også få inn våre fortrinn med kalde, rene farvann i markedføringen, understreket Hamnvik. Oppdrettstorsk vil bli foreslått markedsført med Farmed cod: Farmed in the cold, clear fjords of Norway. Villfanget fisk foreslås merket med; Caught in the cold clear waters of Norway. I tillegg mener hun en må differensiere ut villfanget fisk som er oppforet en tid i merd med; Ranged in the cold, clear waters of Norway.