Groeboken, Kalender, Steen-Hansen

– Viser behovet for groe-informasjon

Leverandøren av notbeskyttelse og impregnering, Steen-Hansen opplever enorm etterspørsel etter både Groeboken og den nye groekalenderen for 2014. – Dette viser behovet for informasjon om groe i oppdrettsnæringen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Øyvind Sjøthun Røen

Steen-Hansen har siden sommeren begitt seg ut på en større informasjonskampanje der det overordnede målet er å spre kunnskapen om groe i oppdrettsnæringen. I forbindelse med Aqua Nor lanserte selskapet «Den lille groeboken» som har flydd av hyllene siden den ble introdusert. I desember gjorde selskapet det også klart at de ville komme med en kalender.

Groe er et utbredt problem, men ikke mange oppdrettere har god kunnskap om emnet. Foto: Lerøy

- Vi er nå så godt som tom for kalendere. Og i min etter hvert lange tid innen markedsføring har jeg aldri opplevd maken til interesse. Kalendere er generelt noe man får "kastet" etter seg, og det at så mange aktivt bestiller en kalender viser vel igjen behovet for informasjon om groe i oppdrettsnæringen, sier prosjektleder, Rolf Mork-Knudsen.

Oppmerksomheten rundt groeproblemet har også nådd utlandet, og Steen-Hansen opplever stor interesse fra andre land med samme problemer.

- Vi har sendt ut etter lister, naturligvis, men antallet som folk i næringen (og innen presse og forskningsmiljøer) har bestilt selv er forbløffende. Bestillinger har også kommet fra det store utland, med for eksempel Færøyene, Island og Finland, sier prosjektlederen.