With Harvest brønnbåt, Marine Harvest, LNG-drevet.

«With Harvest» nådde ikke opp i kåring

Marine Harvests fôrbåt nådde ikke opp da batterifergen ZeroCat stakk av med tittelen «Ship of the Year 2014»

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Øyvind Sjøthun Røen

Tre kandidater stod igjen da juryen fra Skipsrevyen, rederier og verftsmiljø skulle kåre årets skip under Nor-Shipping i Oslo og SMM i Hamburg.

Med i kåringen var blant annet Marine Harvests nye fôrbåt, «With Harvest». Båten er bygget av et av det erfarne verftet, Fiskerstrand Verft.

Skipet inneholder en ny, lukket løsning for lossing og avlossing, utviklet av Graintec i samarbeid med rederiet og leietaker, Marine Harvest.

Saken fortsetter under bildet

With Harvest. Foto: Fiskerstrand Verft

Det var imidlertid batterifergen ZeroCat som til slutt stakk av med tittelen, «Ship of the Year 2014». Prisen ble delt ut av statssekretær Dilek Ayhan under den maritime messen SMM i Hamburg

- Prisvinneren «ZeroCat» er verdens første utslippsfrie ferge og skal drives ene og alene på batteri. Skipet representerer høyteknologi og innovasjon, og setter ny standard for miljøvennlighet, sier Dilek Ayhan.

Skipet er designet og bygget av Fjellstrand verft for rederiet Norled. Det er bygget som et resultat av at Norled vant anbudet på ti års fergedrift på E39 mellom Lavik og Oppedal fra 2015. Sambandet skal ha tre ferger.