Taubåten Stone må ut på det åpne hav og gjennom smale sund, for å nå Alta og overlevere flåte til Grieg Seafood Finnmark. Foto: Polar Tugs

240 timer til Alta

Med en fart på 3 knop i timen, en besetning på 6 mann og døgndrift, tar det 10 dager for taubåten Stone å slepe en betongflåte fra Haddal til Alta. Driftsleder Nils Jenssen forteller hvordan de gjør det.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Ifølge driftsleder Nils Jenssen i Polar Tugs i Dønna, som eier båten, er det svært krevende å skulle frakte en slik konstruksjon over så lange avstander.

- I oppdrettsnæringen er man kommet til et nivå der det meste begynner å bli stort og tungt. Næringen har de siste 20 årene utviklet seg slik at utstyret som brukes i dag nærmest ikke kan sammenlignes med det man hadde da. Det er store dimensjoner i utstyret som brukes og en liten arbeidsbåt kan ikke lenger håndtere størrelsen på mange komponenter, sier han. 

Flåten slepes hele døgnet. Foto: Polar Tugs.

Utfordrende å segle flåter

Akkurat nå sleper T/B Stone en ny flåte fra Marine Construction oppover langs norskekysten. Slepet startet tirsdag 27 februar og ankomst hos Grieg Seafood Finnmark som har kjøpt flåten, er fredag 9 mars.

Når dimensjonene er 20x40 meter og konstruksjonen i betong er flåten tung å slepe.

- Denne flåten er bygget på Haddal og skal til Alta og fraktetiden beregnes til 10 dager. Båten er døgnbemannet så vi kjører drift 24/7, sier Jenssen.

Han påpeker at betongkonstruksjonen ikke er laget for å drive langs kysten, men ligge stasjonert.

- Dette gjør også at det er begrenset hvor fort man kan frakte den. Vi må ta spesifikke hensyn til vær og vind, og har i snitt en slepefart på cirka tre knop i timen.

- Det er en rolig tur langs norskekysten hvor man får god tid til å bli kjent. For navigatørene betyr det god tid å lese kartet og beskue omverdenen, legger han til.

- Krever mye av mannskapet

Stone forteller han er en relativt gammel (bygget i 1969) men god slepebåt da den har en slepekraft på 50 tonn. Men ikke bare skal båten fungere i jobber som dette, også mannskapet er av stor betydning for at slike jobber skal lykkes, ifølge Jenssen.

- Konstruksjonen krever mye av mannskapet, da den er såpass stor og man skal segle gjennom små, krokete sund oppover. Her må jeg få skryte av skipper Kjell Aril Hansen og mannskapet. Mange kan gjerne være flinke å kjøre båt, men det er noe spesielt med slike taubåter. Den som prøver seg her lærer ting de ikke har tenkt på tidligere.

Sikkerhet i fokus

Jobben til Stone startet ved kai i Haddal hos produsenten. Da var alt av utstyr ferdig montert.

- Så tar vi en runde med de på verftet, går over lekter og sjekker at alle luker er skalket slik det skal før vi monterer slepeinnfestning som i dette tilfellet er en hanefot med 150 tonns bruddstyrke.

Det settes også klart en reservesleper som om bord, som er tilgjengelig dersom uhellet er ute og det skulle oppstå brekkasje på slepet.

- Dette er viktig. Vi tenker alltid sikkerhet, men har sjelden ulykker, sier han.

Kontinuerlige vurderinger

Når rigging og kontroll er klart manøvrerte de flåten ut fra kai og slepet starter.

- Da er det i denne jobben 10 dager med segling langs norskekysten. Underveis skal vi også krysse åpne havområder, hvor man må gjøre vurderinger utfra vær og vind og underveis, forteller han.

I tillegg er de i daglig kontakt med en ekstern surveyer som gjør sine vurderinger av forholdene.

- Når vi kommer frem skal flåten leveres til kai i Alta . Det er en stor investering på gjerne 30-40 millioner kroner, og en merkedag for Grieg Seafood, så de skal nok ha en markering der, tror han.

De har nå fem mann, pluss en lærling om bord og to skift, altså 11 personer sysselsatt. Her går de turnus på tre uker på, og tre uker av. Under seilas går de på seks timer på og seks timer av.

- For en lite kommune som Dønna har ”spinn-off” aktivitet fra havbruksnæringen generert mellom 30 til 40 arbeidsplasser. Dette er viktig for allmennheten som ikke er inne i oppdrettsnæringen og se. Havbruksnæringen genererer mange arbeidsplasser som ikke er direkte innen oppdrett av laks, sier han.