Eir of Norway gjengen. Foto: Eir of Norway.

Vil selge sjøpølser og nisjeprodukter til Asia

Eir of Norway bestående av seks unge gründerspirer skal starte opp salg av norske sjøpølser til Asia. Selskapet har også ambisjoner om flere norskproduserte nisjevarer for salg til det asiatiske markedet. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Vi ønsker å diversifisere norsk sjømateksport med nye sjømatsdelikatesser, ved å koble asiatiske mattrender og preferanser med norske kvalitetsressurser på en bærekraftig måte, sier markedsdirektør og medstifter av selskapet Bjørn A B Fjærli til Kyst.no. 

Dette skal de gjøre ved bruk av en digital forretningsmodell som gir unike digitale sertifikat på produktene, fasiliterer full sporbarhet gjennom verdikjeden, samt gir prediktive data. 

Selskapets første produkt skal være Premium Sea Cucumbers (sjøpølse) fra Norge.

- Vi jobber nå med produktutvikling, og går alt som planlagt kommer vi til å ha startet produksjon og salg før sommeren. Hittil har vi fått forsyning fra fiskere som tråler i Nord-Norge. Vi evaluerer også mulighetene rundt akvakultur og spesielle fangstverktøy som er skånsomme mot havbunnen, opplyser Fjærli.

Vil oppfylle gründerdrømmen

Selskapet er godt i gang med arbeidet og har fått et team på seks stykker. De får også hjelp av flere som engasjerer seg på deltid.

- Vi jobber dag og natt for å oppfylle gründerdrømmen.

Fjærli sier de valgte å begynne med sea cucumbers, ettersom dette eksklusive produktet er en lite utnyttet ressurs (LUR art) med mye “traction” og stort markedspotensialet.

- Vi liker godt at dette produktet har mange helsemessige fordeler. I tillegg har vi mange andre uutnyttede ressurser i den norske kystlinjen som vi vil høste på en bærekraftig måte. 

- Noen av ressursene vi har i det norske havrommet anses som verdifulle delikatesser i Øst Asia. Eir of Norway jobber med en digital plattform som skal videreutvikle det norske sjømatspotensiale, legger han til. 

Skal legge frem idé under NASF-konkurranse

Bjørn Fjærli skal i neste uke delta i Seafood Innovation Day som arrangeres på North Atlantic Seafood Forum (NASF). Eir of Norway er en av 18 nominerte som får sjansen til å legge frem sin idé i konkurransen Seafood Innovation Award. 

- Vi skal “pitche” en digital løsning som gir fullstendig sporbarhet gjennom hele verdikjeden og en unik metode for å matche norske ressurser med asiatiske behov, opplyser han.

Les mer om innovasjons-konkurransen her. 

Kollega Vicky Green Samuelsen skal også legge frem Eir of Norway, men dette skal hun gjøre på She Conference som går av stabelen på kvinnedagen 8.mars.

Selskapet påpeker at de har et meget mangfoldig team med bred utdanningsbakgrunn, arbeidserfaring, samt en kvinnelig majoritet.

Teksten fortsetter under bildene. 

- Mye vind i seilene

Teamet bak Eir møttes under Ocean Space, som er et 4-ukers akseleratorprogram arrangert av X2 Labs i oktober 2017.

- Ocean Space var et intensivt program hvor forskjellige team studerte forespørsler innen havbruk og testet løsninger som løste faktiske behov. Dette la grunnlaget til ideen bak Eir of Norway, forteller Fjærli.

Teamet ble kåret til vinner av akseleratorprogrammet og har siden fått god hjelp å øke fart til markedet av X2 og Christian Rangen.

I november 2017 ble Eir offisielt et selskap og siden har de pitchet og knyttet gode bånd i Malaysia, Singapore, Island og rundt i hele Norge.

- Vi har fått mye vind i seilene og god hjelp langs veien, sier han avslutningsvis.

Eir of Norway teamet består av følgende seks medlemmer:

  • Vicky Green Samuelsen - CEO & medgründer av selskapet. Vicky er Brasiliansk-amerikaner med en MBA og Bachelor i maskiningeniør. Hun har 14 års arbeidserfaring med å lede store prosjekter innen olje og gass bransjen.
  • Bjørn Fjærli - CMO og medgründer  Norsk-peruaner med Bachelor i Arbeids- og Organisasjonspsykologi og Mastergrad i Kommersiell Maritim Ledelse. Han har arbeidserfaring innen Maritime Human Factors og hotelledelse.
  • Christianne Fenes - COO og medgründer. Christianne har master i bedriftsrett og har jobbet i Maersk Line.
  • Torgeir Hausken - CTO og medgründer. Han er teknisk ingeniør (maskinteknikk) med arbeidserfaring fra olje og gass bransjen.
  • Monireh Ataei - CIO og medgründer. Hun er opprinnelig Iransk og har mastergrad i geologi fra NTNU og 6 års erfaring innen geovitenskaplig programvarestøtte.
  • Hao Lan - CFO. Hao er kinesisk med mastergrad i økonomi ved universitetet i Stavanger. Hun har seks års erfaring innen økonomi og porteføljeforvaltning med spesialisering i Kina.