Gå til innhold
Annonse
Den nye brønnbåten skal etter planen overleveres i 2022. Foto: Bakkafrost/Knud E. Hansen skipsdesign.
Den nye brønnbåten skal etter planen overleveres i 2022. Foto: Bakkafrost/Knud E. Hansen skipsdesign.

Den færøyske lakseoppdretteren Bakkafrost kontraherer det som vil være en av verdens største brønnbåter. Skipet skal kunne frakte 1000 tonn laks.

Annonse

Fartøyet skal bygges på Sefine verft i Tyrkia og skal bli levert i 2022, opplyser Bakkafrost i pressemelding. Fartøyet blir 109 meter langt og 22 meter bredt. De fire brønnene vil ha en kapasitet på 7.000 m³ sjøvann og tankene vil inneholde 3.000 m³ ferskvann produsert om bord.

Batteridrevet maskineri

Til sammenligning er verdens største brønnbåt, Ronja Storm, 116 meter lang og 23 meter bred og har en samlet kapasitet på 13.000 m³. Sølvtrans-fartøyet, som er på en langsiktig kontrakt med den tasmanske lakseoppdretteren Huon Aquaculture, tar færre fisk (800 tonn) men mer ferskvann.

Som en del av Bakkafrosts plan for å redusere karbonavtrykket, vil den nye brønnbåten være utstyrt med batterilagringssystemer for optimalt energiforbruk. Fartøyet vil enten bruke energi fra batteriene, eller lagre energi i batteriene når det produseres ekstra energi fra skipets motorer. I tillegg vil fartøyet være koblet til landbaserte elektriske kilder når det er fortøyd i havn, noe som gjør det veldig stille i drift.

Les hele saken her på Kyst.no sitt søsternettsted FishFarmingExpert.

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse