Foto: Havyard Group

Ber om gjeldsforhandlinger

Havyard Group melder i en børsmelding tirsdag at de ber om gjeldsforhandlinger for Havyard Ship Technology (HST) i Leirvik.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Begjæring om gjeldsforhandlinger blir innlevert til Sogn og Fjordane tingrett tirsdag. 

- Beslutningen er et ledd i den planlagte restruktureringen av verftsvirksomheten  i Havyard Group ASA ("HGR"), og er begrunnet i at HST er ute av stand til å gjøre opp sine forpliktelser overfor kreditorene. Dette skyldes at det  forventede sluttoppgjøret fra pågående prosjekter ikke ansees å være tilstrekkelig til å gjøre opp HST sine forpliktelser overfor kreditorer fullt ut, heter det i børmeldingen.  

Skipsbyggingsprosjektene som er under utførelse av New Havyard Ship Technology vil bli videreført slik som planlagt og forventes ikke å bli påvirket av at gjeldsforhandlinger er begjært for HST.  

  - Havyard Group arbeider med å analysere de virkningene gjeldsforhandlinger i HST vil kunne få for øvrige selskaper i HGR-konsernet, og påregner å kunne underrette om dette med det første. Det må imidlertid påregnes at både morselskap og søsterselskap til HST må bære tap - på lik linje med HST sine øvrige kreditorer - som følge av gjeldsforhandlingene som er innledet i HST, heter det i meldingen.

Store prosjekter

Havyard Ship Technology har de siste årene vært involvert i en rekke store prosjekter. Blant annet byggingen av verdens største brønnbåt, «Ronja Storm».

I forrige uke ble det kjent at Kleven Verft skal utruste, teste og levere et Havyard 833 WE plattform supplyskip (PSV) som en underleverandør for Havyard sitt verft i Leirvik.

Sist fredag meldte selskapet at de ikke vil legge frem kvartalsrapport for tredje kvartal 2019. 

I november forlot Lasse Stokkeland stillingen som daglig leder ved verftet. Han ble etterfulgt av Erlend Hatleberg, som kom fra stillingen som prosjektleder i Havyard Ship Technology AS. 

I begynnelsen av desember 2019 ble det kjent at CEO i Havyard Group, Geir Johan Bakke, forlot stillingen sin på dagen. Det skjedde bare noen uker etter at selskapet meldte at Havyard Ship Technology var i brudd med lånebetingelser når det gjelder krav til egenkapital og arbeidskapital. Dette kom som en følge av tap på to nybygg. Det ene var verdens største brønnbåt, «Ronja Storm», som ble overlevert til Sølvtrans i desember.