MS Nyksund. Foto: NSK Shipping.

BioMar får nytt fôrfartøy

Et nytt og høyteknologisk fartøy for transport av fiskefôr skal om to uker gå i drift for BioMar – MS Nyksund. Skipet eies og opereres av NSK Shipping.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Som et ledd i moderniseringen av BioMars transport av fiskefôr ble det i 2015 inngått avtale med NSK Shipping AS om bygging av et nytt fôrfartøy. Skipet ble denne uken formelt overlevert ved verftet som har stått for byggingen - Tersan Shipyard, skriver BioMar i en pressemelding.

-MS Nyksund gikk sist fredag fra kai og i retning Norge. Forventet ankomst ved BioMars anlegg på Karmøy er om ca to uker, uttaler Mats Nygaard Johnsen i NSK Shipping AS i pressemeldingen.

-Skipet var opprinnelig planlagt levert før årets høysesong. Forsinkelsen fra verftet har gitt oss noen utfordrende måneder, og vi gleder oss nå til å få båten i drift, sier Tore Gunnar Wikdal i BioMar.

Wikdal forteller at MS Nyksunds noe mindre søsterskip MS Høydal kom for få år tilbake med helt nye løsninger for bulklevering av fôr.

- Fartøyet var også det første gassdrevne i sitt slag, et viktig bidrag i BioMars bærekraftsatsing, fortsetter han.

LNG drevet fremdriftsmaskineri

- Denne gangen har vi videreutviklet teknologien i MS Høydal, samtidig som vi kompletterer BioMars portefølje av skip for fiskefôrleveranser. Nybygget har lastekapasitet 2.700 tonn fiskefôr. I tillegg har det et miljøvennlig LNG drevet fremdriftsmaskineri ,levert av Rolls Royce. Skipet er også utrustet med utstyr for effektiv og skånsom håndtering av fiskefôr, samt større og kraftigere trustere og DP-system for optimal manøverbarhet, sier Wikdal.

Skipet har en lengde på 81,5 meter.

- Målsetningen har hele veien vært å skape en innovativ og miljøvennlig løsning som tilfredsstiller framtidige behov for BioMar og deres kunder, sier Johnsen.

- NSK Shipping er stolte over at BioMar på nytt valgte oss. Vi eier fra før skipene MS Høydal og MS Nyksund II (tidligere kalt Nyksund), som begge inngår i BioMars flåte. Vi ser nå frem til å få båten hjem og i drift for BioMar, avslutter han.