Gå til innhold
Annonse
Servicefartøyet «Bjørøyvær» skal benyttes på alle lokalitetene til Bjørøya og Midt-Norsk Havbruk. Foto: Bjørøya
Servicefartøyet «Bjørøyvær» skal benyttes på alle lokalitetene til Bjørøya og Midt-Norsk Havbruk. Foto: Bjørøya

MS «Bjørøyvær» blir nå testet og prøvekjørt, før den skal leveres til Bjørøya AS. Det nye fartøyet har batteri-hybrid fremdrift, og blir den tredje båten levert fra Sletta Verft til oppdrettsselskapet.

Annonse

Bruk av batterier er på full fart inn i maritim sektor og Bjørøya tar nå dette i bruk på sitt nye servicefartøy som er bygg nummer 170 levert av Sletta verft.

Per Anton Løfsnes sier til Kyst.no at selskapet har to katamaraner fra før, men at de blir mer som lokalitetsbåter å regne nå.

Per Anton Løfsnes, daglig leder i Bjørøya AS ser frem til å få det nye fartøyet i drift i selskapet. Foto: Privat.
Per Anton Løfsnes, daglig leder i Bjørøya AS ser frem til å få det nye fartøyet i drift i selskapet. Foto: Privat.

- «Bjørøyvær» skal gjøre en jobb på alle lokalitetene til Bjørøya og Midt-Norsk Havbruk, vi driver i samdrift på lokaliteter fra Roan kommune til nordlandsgrensen, forteller han.

Satser på batteridrift

At arbeidsfartøyet til Bjørøya AS er bygget med en miljøvennlig profil er ingen tilfeldighet. Selskapet har hatt som mål å redusere bruken av fossil energi i mange år. Allerede i 1990 koblet de sitt første oppdrettsanlegg på landstrøm, og siden den gang har det blitt flere.

De ser også på muligheter for batterihybride fôringsflåter ved lokaliteter hvor det ikke lar seg gjøre med landstrøm. Dette for å redusere påvirkningen på ytre miljø, dyre- og fugleliv, samt redusere bruken av fossilt drivstoff.

Fartøyet har batteri-hybrid fremdrift, og Bjørøya vil gjerne gå over til batteridrift på flere arbeidsfartøy. Foto: Bjørøya
Fartøyet har batteri-hybrid fremdrift, og Bjørøya vil gjerne gå over til batteridrift på flere arbeidsfartøy. Foto: Bjørøya

- Vi har også tenkt at vi skal gå over til batteridrift på flere arbeidsfartøy, legger Løfsnes til.

Prosjektet er et samarbeid mellom Bjørøya som oppdragsgiver, Sletta Verft som byggeverft med Møre Maritime som partner på skipsdesign og ELMARIN som leverer den batteri-hybride framdriftsløsningen. Prosjektet mottar støtte fra Enova.

Design tilpasset batteri-hybrid fremdrift

Bygg nr. 170 er en 2-skrogs arbeidskatamaran i stål, hvor designet sørger for god plass til alt det nødvendige utstyret om bord.

Hoveddata til «Bjørøyvær»:

  • Lengde: 17,76 m
  • Dybde: 4,35 m
  • Bredde: 12,00 m
  • Bredde skrog: 4,00 m

Kapasiteter:

  • Ballastvann: 78 m3 Diesel: 19,2 m3 Ferskvann: 6,6 m3
  • Septik: 2,8 m3 Gråvann: 2,8 m3 Lensevann: 2,3 m3
  • Spillolje: 1 m3 Smøreolje: 0,6 m3 Mannskap: 4 stk

Dekksutstyr:

  • Kraner: Palfinger 90 og 65 tm
  • Varpevinsj: MBH 40 og 15 t
  • Tuggervinsj: MBH 10 t
  • Kapstaner: MBH 2 stk 5 t og 1 stk 2 t
  • Dekksutstyr: SHM haikjeft 40 t, platelås 25 t, tauepinner rekke 15 t, taulås rekke 25 t

Alt av utstyr har full integrasjon i ett felles kontrollsystem. Båten har to radiosystem for samhandling av kraner, som er levert av SHM.

For å tilpasse designet til batterihybrid drift, har arbeidsbåten fått eget tavlerom og eget batterirom, hvor komponentene er optimalisert med tanke på både avstander og plassbehov.

I følge Løfsnes er diesel-elektrisk fremdrift med batteri for hybriddrift mer plasskrevende enn en konvensjonell løsning. En av utfordringene deres har derfor vært å få plass til alt av nødvendig utstyr uten at det går ut over plassen til andre komponenter, vesentlige for fartøyets funksjon, slik som kraner, vinsjer, tauepinner, kjettinglås, med mer.

Designet er tegnet fra grunnen av, men er inspirert av tidligere fartøy slik som Frøy Multi for den konvensjonelle driften, og delvis Frøy Valkyrien og Frøy Harvest for den diesel-elektriske driften. Dette sikrer videreføring av en solid og funksjonell arbeidsplattform med gode linjer, som både er effektiv og miljøvennlig.

Se bildegalleri av fartøyet under.

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse