Gå til innhold
Annonse
Hans Martin Flasnes (33) sier at en av hans viktigste oppgaver er å overvåke at laksen har det bra under de ikke medikamentelle avlusingsoperasjonene de utfører for Midt-Norsk Havbruk og Bjørøya. Videomateriale: Hydrolicer. Se eksklusiv Kyst.no video over.

Hans Martin Flasnes (33) jobber på avlusingslekterne til Hydrolicer, og vi har fått et lite innblikk i hans hverdag som prosessoperatør. Se stort bildegalleri og video i saken.

Annonse

33-åringen har som prosessoperatør ansvaret for mannskapet, drift av selve avlusningsprosessen, samt planlegge andre oppdrag sammen med eierne Midt-Norsk Havbruk og Bjørøya. 

- Kunne ikke si nei

Flasnes sier til Kyst.no at han tok en liten omvei karrieremessig etter endt toårig utdanning innen akvakultur på videregående, ettersom havbruksnæringen da var inn i en litt tøff periode med dårlige laksepriser m.m. 

Prosessoperatør Hans Martin Flasnes (33) trives godt i jobben sin om bord avlusingslekterne til Hydrolicer hvor han nå har jobbet i tre år. Her ser du han under Aqua Nor messen i fjor, der de hadde stand om bord på verdens største Hydrolicer avluser enhet MS Steyer, som driftes av Aqua Pharma. Foto: Hydrolicer. Klikk for større bilde.
Prosessoperatør Hans Martin Flasnes (33) trives godt i jobben sin om bord avlusingslekterne til Hydrolicer hvor han nå har jobbet i tre år. Her ser du han under Aqua Nor messen i fjor, der de hadde stand om bord på verdens største Hydrolicer avluser enhet MS Steyer, som driftes av Aqua Pharma. Foto: Hydrolicer. Klikk for større bilde.

- Det ble ikke noe lærlingtid for meg etter endt skolegang. Derfor endte jeg opp med å jobbe 12 år innen reklame, profilering og event. Men jeg brukte både helger og ferier på å jobbe deltid hos forskjellige oppdrettsaktører i området, så jeg holdt kunnskapen fersk, opplyser han.

Veien tilbake til havbruksnæringen kom for tre år siden, da han ble kontaktet av Frank Øren som i dag er daglig leder hos Midt-Norsk Havbruk, og en av gründerne bak Hydrolicer.

- Øren lurte på om jeg ville være med på laget og drive med avlusning av laks. Dette kunne jeg bare ikke si nei til, og jeg har ikke angret på det valget, opplyser han.

Både avlusing og markedsføring

I Hydrolicer har de en ganske liten administrasjon, noe som gjør at Flesnes og andre ansatte bidrar med de spesialiteter de har. 

- Så jeg har fått brukt litt av reklame og markedsbakgrunnen min i jobben hos Hydrolicer, utdyper han. 

33-åringen jobber som prosessoperatør på både Hydro og Hydro Flow lekterne, men går litt i mellom de to ulike lekterne etter hvor det skjer avlusning.

De ansatte om bord går turnus 14 dager på og 14 dager av, og arbeidstiden er fra 07:00 til 19:00.

- Men vi holder på til vi er ferdige, så enkelte dager kan dra litt ut i tid. I denne perioden vi er inne i nå, så er begge lekterne bemannet, det betyr at de siste ukene har jeg vært på Hydro to runder og Hydro Flow to runder.

Hydro Flow har 4 linjer og en kapasitet på cirka 200 tonn fisk per time, mens Hydro har 6 linjer og en kapasitet på ca. 250-300 tonn per time.

- 100 % kontroll

For å behandle laksen mest mulig skånsomt, jobber Hydrolicer-teamet kontinuerlig med å gjøre forbedringer på både system og lekter.

- Mye av utstyret utvikler vi selv, for å ha 100 % kontroll på produkt og skånsomhet. Alle deler av avlusningslinjene hvor fisken går, kontrolleres før montering. Både at de er glatte og fine innvendig, samt at alle skjøter blir bra.

Det er hektisk om bord avlusingslekterene til Hydrolicer, når det pågår avlusingsoperasjoner, og Flesnes sier at fiskevelferden er svært viktig når man driver med avlusinger. Foto: Hydrolicer. Klikk for større bilde.
Det er hektisk om bord avlusingslekterene til Hydrolicer, når det pågår avlusingsoperasjoner, og Flesnes sier at fiskevelferden er svært viktig når man driver med avlusinger. Foto: Hydrolicer. Klikk for større bilde.

Selskapet har også siden oppstarten kjørt et forskningsprosjekt sammen med Sintef, hvor de har hatt sensorfisk gjennom systemet, for å kontrollere trykkbelastning, fart m.m.

- I tillegg til at det er blitt tatt blodprøver for å teste stressnivået på fisk før, under og etter en hydrolicing, forteller Flasnes, og påpeker at de merker det godt på fisken når den er ferdig avluset.

- Flere lokaliteter starter fôring av fisken samme dag som den blir avluset og de aller fleste er tilbake på 100 % fôring dagen etter en behandling. Vi mener og tror at behandling i lukket vannsøyle, uten manipulering av temperatur og annen ytre påkjenning er både skånsomt og best for fisken, forteller han.

- Raskt på plass

Antall avlusningsoppdrag i måneden sier han kan variere veldig.

- Våre eiere Midt-Norsk Havbruk og Bjørøya har veldig fokus på den forebyggende delen, som bruken av luseskjørt, Midt-Norsk Ringen og rensefisk, sammen med kompetente røktere som er med på å holde lusenivået noenlunde i sjakk.

Dersom lusetallene plutselig begynner å øke drastisk, så har de overkapasitet på avlusningslektere, ettersom de har en Hydrolicer 6-linjer og en Hydrolicer 4-linjer klar til bruk.

- Så vi er raskt på plass hvis ting eskalerer og man klarer dermed å ha god kontroll, opplyser prosessoperatøren.

Når det er gode lusetall hos eierne, kan selskapet bli leid ut til eksterne aktører.

Flesnes sier at om bord avlusingslekterne er det viktig med en liten dråpe humor, og 33-åringen er gjerne med og lager litt liv i leiren. Foto: Hydrolicer. Klikk for større bilde.
Flesnes sier at om bord avlusingslekterne er det viktig med en liten dråpe humor, og 33-åringen er gjerne med og lager litt liv i leiren. Foto: Hydrolicer. Klikk for større bilde.

- Viktig å holde gnisten oppe

At det er varmere i sjøen og lusepresset er på vei opp, gjør at det kan bli småhektiske dager for mannskapet. Flasnes sier det stort sett går i avlusning hver dag fra mai/juni og frem mot jul.

- Som regel tar en avlusning alt fra en dag til halvannen uke. Det kommer helt an på hvor mange merder som må tas og slepedistanse mellom lokaliteter. Mellom hver avlusning bruker vi cirka en dag på nedvask og veterinærkontroll, forteller han.

Selskapet har mannskap ombord på begge lekterne, så det jobbes fra morgen til kveld.

- I lusesesongen er det stort sett sove, spise og jobbe dagene går med på. Også sper vi inn litt humor og moro innimellom. Det er viktig å holde gnisten oppe blant mannskapet, så det sosiale må vi ikke slippe helt taket på, forteller han, og legger til at en gammel arbeidsgiver sa en gang til han at «Vi må ha d arti, så vi får te å jobb. Men vi må itj ha det så arti, at vi itj får te å jobb», forteller han og ler.

Kommer tett på

En typisk hverdag om bord på avlusingslekterne til Hydrolicer sier han starter ca kl. 06.40 med frokost sammen med resten av mannskapet.

- Det er en fin gjeng jeg jobber med, så det er alltid trivelig rundt frokostbordet. Deretter starter klargjøring av dagens operasjoner.

Ombord på lekterne er de i utgangspunktet fire mann, men må tilpasse dette i hektiske perioder.

- Da blir vi litt stykkevis og delt. Men miljøet er godt, og det er veldig viktig ettersom vi bor såpass tett innpå hverandre i en 14 dagers periode. Det er utrolig flott å kunne jobbe på sjøen, både i regn og sol. Det er sjelden vi ikke får sett ”sola gå ned i havet”, forteller den blide 33-åringen. 

Hans Martin Flasnes:

  • Yrke: Prosessoperatør for Hydrolicer.
  • Utdanning: 2 år akvakultur på videregående, 1 år allmenfaglig påbygging, 1 år bore og brønnteknikk (deltid) og 90 studiepoeng innen markedsføring, strategi, ledelse og økonomi (deltid).
  • Bosted: Namsos.
  • Sivilstatus: Samboer.

220 nautiske mil 

De to lekterne beveger seg i all hovedsak fra Leka i nord til Roan i sør, og i juli har lekterne tilbakelagt cirka 220 nautiske mil til sammen.

- Enkelte måneder ferdes vi over korte distanser og enkelte måneder fra ytter ende til ytter i vårt ”fartsområde”. I juli måned har jeg vært ombord i begge lekterne og da har det vært litt transport mellom forskjellige lokaliteter.

I friperiodene prøver 33-åringen å få mest mulig tid sammen med venner og familie, samt bruke så mye tid som mulig på hytta eller ombord i båten hans.

Se stort bildegalleri fra Hans Martin Flasnes og mannskapet sin arbeidshverdag om bord Hydrolicer lekterne under. Se også video øverst i saken.  

Annonse