Gå til innhold
Annonse
Kaptein Øystein Henriksen sier avlusingsfartøyet «Volt Processor» nå skal sette i gang med kaldtvannsavlusing. Foto: Ole Andreas Drønen/Kyst.no.
Kaptein Øystein Henriksen sier avlusingsfartøyet «Volt Processor» nå skal sette i gang med kaldtvannsavlusing. Foto: Ole Andreas Drønen/Kyst.no.

Avlusingsfartøyet «Volt Processor» var ferdigstilt i mai og er topp moderne utstyrt. Gjengen om bord rigger nå om og gjør seg klare for kaldtvannsavlusning. Se stort bildegalleri i saken. 

Annonse

Kaptein Øystein Henriksen (39) og mannskapet ønsket Kyst.no om bord i avlusingsfartøyet «Volt Processor», og forteller at de nå ligger til kais i Bergen for å gjøre noen omstillinger på avlusingsutstyret. 

Fartøyet er utrustet med nyeste generasjon av avlusingsverktøyet Optilice. Båten ble levert nybygget fra det nederlandske verftet DAMEN den 10. mai, og gikk deretter direkte til Optimar på Valderøy for å utrustes med to Optilice 4 XL avlusningssystem.

- Du skulle vært her i morgen, da er det
- Du skulle vært her i morgen, da er det "ball" (komle) på menyen, sier stuert Ivar Krokevik i det Kyst.no trakker seg inn i byssen. Foto: Ole Andreas Drønen.  

Mannskapet består av 8 personer, deriblant en kadett.

Fiskevelferd i fokus

Kapteinen forklarer til Kyst.no at utstyret om bord er høyteknologisk og tilpasset for å sørge for best mulig fiskevelferd.

- Med tanke på fiskevelferd og rengjøring er det gjort store oppgraderinger. Det er veldig positivt, og rengjøringen går nå mye enklere. Stressnivået på fisken blir også veldig lavt med pumpene vi har om bord.

Fartøyet har også store åpne flater, fokus på lite kroker og det er enkelt å vaske.

Les også: Ferdigstiller 43 meter langt avlusingsfartøy

- Steike hvor effektivt

Selskapet har et nyutviklet lusefilter om bord fra Naupilus. Under trenging av fisk er det en kjennsgjerning at fisken ofte blir avlust litt i merden også, på grunn av trenging.

- All den lusen ligger jo igjen i merden. Filteret plasseres ved siden av trengingen og suger. Steike hvor effektivt det var, vi har prøvd det på to lokaliteter og vi er helt overrasket over hvor mye lakselus det fanger opp. Jeg tror det kommer til å bli ny standard, sier Henriksen.

Avlusningsystemet er bygget uten krappe svinger og lave løftehøyder, med fokus på fiskevelferd. De nye avlusningslinjene betyr også to ulike måter å avluse på.

Les også: Tester ut «vannavluser»

- Steike hvor effektivt det var, vi har prøvd det på to lokaliteter og vi er helt overrasket over hvor mye lus det fanger opp.

Øystein Henriksen - kaptein på «Volt Processor».
Kaptein Øystein Henriksen (39) har troen på kaldtvannsavlusning, og sier han trives godt om bord det splitter nye fartøyet. Foto: Ole Andreas Drønen/Kyst.no.
Kaptein Øystein Henriksen (39) har troen på kaldtvannsavlusning, og sier han trives godt om bord det splitter nye fartøyet. Foto: Ole Andreas Drønen/Kyst.no.

Flere muligheter

Fartøyet kan avluse med både varmt og kaldt vann, den ene løsningen er med lunkent vann og den andre med nedkjølt vann. Dette gjør fartøyet fleksibelt og vil være et unikt tilbud til deres kunder, og det vil bidra til en bedre lusehåndtering generelt. 

Grunnen til at fartøyet nå befinner seg i Bergen er fordi de skal til med kaldtvannsbehandling for første gang.

- Det har vi ikke gjort før, så vi holder nå på med noen tilpasninger for å få på plass modulen til det. Istedenfor å bruke varmtvann så peiser vi på med iskaldt vann. Det er spesielt gunstig nå med tanke på den høye sjøvannstemperaturen, poengterer kapteinen.

Det forrige anlegget de avluste på var det hele 17 grader i sjøen.

Volt Processor til kai i Bergen for øyeblikket, og mannskapet jobber med å endre avlusingsehandlingen fra varmt til kaldtvannsbehandling. Foto: Ole Andreas Drønen/Kyst.no
Volt Processor til kai i Bergen for øyeblikket, og mannskapet jobber med å endre avlusingsehandlingen fra varmt til kaldtvannsbehandling. Foto: Ole Andreas Drønen/Kyst.no

- Når man da skal behandle med varmtvann så er det ikke alltid like positivt for fisken, så vi håper nå å ha klart i slutten av måneden dette med kaldtvann. Det blir spennende, sier han.

Gode tilbakemeldinger

«Volt Processor» opererer i spotmarkedet, langs norskekysten. De kan gå til Skottland og opererer egentlig der behovet er. Kapteinen understreker at det ikke er noen begrensninger på den fronten.

Fartøyet er fortsatt fersk i drift, og fartøyet har til nå vært på fire lokaliteter.

- Vi har fått mange gode tilbakemeldinger fra kunder og de ser at vi har det beste utstyret om bord og at det er det nyeste av det nyeste.

Fartøyet ble døpt i Ålesund i slutten av mai med brask og bram.. Les mer om dette her.

Mannskapet på «Volt Processor» har alt det nyeste innen teknologi, og det er en flust av muligheter for måling og overvåking på broen. Foto: Ole Andreas Drønen/Kyst.no
Mannskapet på «Volt Processor» har alt det nyeste innen teknologi, og det er en flust av muligheter for måling og overvåking på broen. Foto: Ole Andreas Drønen/Kyst.no

Logger alt

Sondre G. Eiken (28) som er overstyrmann om bord forteller at alt ombord blir logget og lagret.

- Vi holder på med et helt nytt system som heter ignition fra Optimar, der er tanken at det skal gi brukerstøtte til operatøren som bruker systemet, basert på historikk. Vi logger alt. Vannkvaliteten blir logget basert på mange ulike sensorer, og på sikt når du har behandlet noen ganger så skal det komme opp og gi brukerstøtte, hva som er anbefalt i forhold til de paramterne du har. 

Når de er ferdig å gi Optimar tilbakemeldinger, lastes dette opp i en sky og oppdretteren kan selv logge inn og hente ut rapporter. Oppdretteren kan dermed lene seg tilbake på kontoret og følge med på avlusningen. Hvor mye som blir pumpet, vannkvalitet, oksygennivå og så videre. Mye av det samme som mannskapet selv kan se fra instrumentene deres på broen.

Under kan de se en video av en av deres avlusingsoperasjoner hos oppdretter. Teksten forsetter under. Se også stort bildegalleri nederst i saken. 

 

Avluser 200 tonn i timen

«Volt Processor» er 499 bruttotonn og 43 meter langt. Fartøyet er utstyrt med to Optilice 4 XL, diesel-elektrisk fremdrift, Volvo Penta maskineri, stort dekk, lavt fribord for enkel tilgang til vannlinjen og lugarkapasitet for opptil ti personer.

Avlusingskapasiteten forteller kapteinen er satt til 200 tonn fisk i timen, men denne avhenger noe av fiskens størrelse og helsestatus med mer.

 I tillegg har fartøyet automatisk vaskeanlegg og ozonbehandling.

- Mange tilsetter oksygen i merd med oksygenbatteri, vi produserer egen oksygen som deretter blir injisert i sjøvann som pumpes inn der hvor fisken står trengt i merden, sier kapteinen.

Les også: «Volt Harvest» - Nytt flaggskip innen slaktebåter

VOLT Service AS:

  • EMØY MANAGEMENT står bak prosjektet, og fartøyet eies av VOLT Service AS, som ble etablert i september 2016 av Even Remøy og Robert Søviknes i Ålesund.
  • Remøy Management AS driver 10 skip og har hovedkontor i Fosnavåg.
  • Selskapet har bygget og drevet en lang rekke fartøy siden starten i 1972. I dag drives fartøy innen kystvakten, marinen, supply, kabellegging og oppdrettsnæringen. 
Annonse