Gå til innhold
Annonse
Hybrid-båten Senjahav er omringet av vanlige fiskebåter i sin hjemmehavn i Botnhamn. Foto: Akva Group.
Hybrid-båten Senjahav er omringet av vanlige fiskebåter i sin hjemmehavn i Botnhamn. Foto: Akva Group.

- Det er morsomt å se hva som er mulig å få til med en gammel fiskebåt og litt fantasi, sier Peter Paulsen.

Annonse

Peter Paulsen er daglig leder i Gullfesken AS i Botnhamn på Senja og skipper på den 30 år gamle båten Senjahav. Det er denne båten han har bestemt seg for å bygge om til helårsdrift. ROV, lavtrykkspress og masse vann er noen av ingrediensene.

Ny dimensjon

- Vi er en innovativ og tenkende gjeng. Vi finner ut av ting sammen, og her er det en kort vei fra idé til handling. Ting skjer raskt, sier Peter Paulsen.

Etter mange år på sjøen begynte han å få øynene opp for oppdrettsnæringen.

- Fiskeri er artig, men det tærer på og forandring fryder. Å ligge inntil merder og vaske nøter gir en ny dimensjon, og bidrar til å øke sesongbruken av båten og dermed inntektskilden. Det var slik tankene begynte å spinne om å sy dette sammen til helårsdrift, sier Paulsen.

Utnytter ressursene

Peter Paulsen er i maskinrommet hvor han håndterer sin Kamat 18060 HT pumpe. Foto: AKVA Group.
Peter Paulsen er i maskinrommet hvor han håndterer sin Kamat 18060 HT pumpe. Foto: AKVA Group.

Men veien fra idé til virkelighet var lang og kronglete. Etter mye ombygging og en rekke tilpasninger ble Senjahav til slutt omgjort til en hybrid fiske- og servicebåt som er laget for helårsvirksomhet; om vinteren er det full fiskerivirksomhet, om sommeren er det vasking av oppdrettsnøter for full maskin.

- Jeg tenkte først og fremst på sysselsetting. Med slik drift kan jeg tilby mannskapet en variert jobb, samtidig som det er en veldig fin utnyttelse av båten. Folk er glade og arbeidsmoralen er på topp når båten kan brukes variert og gjennom hele året. Man slipper å bekymre seg for permitteringer og at båten blir liggende ubrukt til kai, sier Paulsen.

Fra fiskeri til notvask

I januar 2018 startet ombyggingen av Senjahav og en FNC8 vaske-ROV og Kamat HT-pumpe fra AKVA group ble bestilt.

- Kontrollrommet er bygget med tanke på rask opplæring og videreutvikling av vaskeoperasjoner med en oversiktlig skjermløsning - der det ser ut som om man er kommet inn i Pentagon i stedet for en fiskebåt. Det er en helt unik kombinasjon; det krever ingen omrigg og man kan gå rett fra fiskeri til notvask, forklarer Paulsen entusiastisk.

Fakta om Senjahav:

  • Byggeår: 1989
  • Lengde: 14,99 m
  • Bredde: 5,5 m
  • Materiale: Stål
  • Køyeplass: 6 personer
  • Motorkraft: 329 hk
  • Utstyr: AKVA FNC8 v1.0, Kamat 18060 HT pumpe

Han tror det gode samholdet og den solide kompetansen på både fiskeri og havbruk kan bidra til å knytte de to industriene sammen.

- Om vi kan være en brobygger mellom fiskeri- og havbruksbransjen så er det helt topp, sier Paulsen.

Notvaskeren ble den nye Gullfesken

Paulsen og teamet hans satser på lavtrykksvasking med store mengder vann ved vasking av nøtene. Han lavtrykksvasker ned til 60 bar med 240 liter vann i minuttet, og fleksibel bruk av vaskeskiver og dysestørrelser gjør at han kan finjustere til ulike groer og behov.

Paul Pettersen er fornøyd med det gode samarbeidet med Botnhamn Sveis og NRS i Troms. Foto: AKVA Group.
Paul Pettersen er fornøyd med det gode samarbeidet med Botnhamn Sveis og NRS i Troms. Foto: AKVA Group.

- Den er optimalisert for lavtrykk. Vi har fokus på å stresse fisken minst mulig, gjør rent nota og bevarer tråden og impregneringen i nøtene, sier Paulsen.

Det kan bety mindre behov for å skifte not og mindre behov for vedlikehold.

- Den er enkel å håndtere og har gitt veldig gode resultater. Nå kaller jeg notvaskeren for Gullfesken min, sier Paulsen og ler.

I kombinasjon med optimalisert HT-line med akkumulator, pumpeskid og en stillegående og driftssikker Kamat HT-pumpe under dekk bidrar dette til redusert støy.

- Det viser seg at det går å tenke nytt selv i 2019. Man kan være innovativ selv om man er liten, sier Paulsen.

Han legger til at dette prosjektet ikke hadde vært mulig uten samarbeidspartnere Botnhamn Sveis og Norway Royal Salmon (NRS) i Troms.

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse