Den nye brønnbåten Seihav kan laste over 550 tonn levende fisk, og ble i oktober døpt i Bergen. Foto: Tove Lise Mossestad.

Den nye brønnbåten «Seihav» kan laste 550 tonn levende fisk

Lørdag holdt austevollrederiet Seistar Holding dåpsfest for siste tilskudd til stammen, brønnbåten «Seihav», som kan laste 550 tonn levende fisk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Det begynte med dåp i Austevoll med 300 gjester. Vi hadde hornmusikk, bespisning og presentasjon av båten for kunder, ansatte og folk i Austevoll, sier Børge Rosenberg til Skipsrevyen.no mandag.

Deretter seilte de fire brønnbåtene «Mowi Star», «Seigrunn», «Seivåg» og «Seihav» i kortesje til Bergen i helgen. Her gikk dåpsmiddagen av stabelen på SAS Radisson Blue på Bryggen med 200 til bords, blant dem kunder, forretningsforbindelser og sentrale personer i prosjektet.

Lerøy Seafood Group (LSG) sitt datterselskap Sjøtroll er en av Seistar Holdings store kunder og samarbeidspartnere, og betjener hele Vestlandet. LSG har gått inn på eiersiden i rederiet Seistar Holding med 50 prosent.

Kan laste 550 tonn fisk

Børge Rosenberg sier at dette er en hypermoderne båt med svært avansert utstyr og teknologi.

- Båten er 79 meter lang. Den har bruttobrønnvolum på cirka 4000 kubikkmeter, sier han fornøyd.

Han forklarer videre at det betyr at båten under ordinære forhold kan den laste om lag 550 tonn med levende fisk. 

Båten kommer i hovedsak til å operere på Vestlandet i Hordalandsområde og kanskje deler av Sogn og Fjordane. Det er plass til seks mann om bord, men vanligvis er det ikke mer enn tre mann om bord samtidig, og de skal kunne behandle hele båten.

Hele konseptet går ut på at kaptein og overstyrmann alene skal kunne sitte på broen og gjøre lasting, lossing, behandling, manøvrering og navigering.

Seihav er bygget i Romania og utrustet på Fitjar Mekaniske Verksted.

Dieselelektrisk fremdriftssystem fra Stadt

- Stadt har levert en robust helelektrisk fremdriftsløsning etter nyeste krav fra DNV-GL. Nye klassekrav har gjort at el-motorene her er enda sikrere enn før, ved at båtene får hele tre driftsmuligheter på den elektriske siden, uavhengig av hverandre, opplyser Hallvard L. Slettevoll, CEO i Stadt.

Han påpeker at dette er nytt for en båt som dette med bare en propell, og skal sikre at propellen er i drift, selv om der mot formodning skulle komme en feil på det elektriske systemet.

- Fartøyet har dessuten tre like store dieselgeneratorer å veksle på, og er fullt opererbart med enten en, to eller tre av disse i drift.  Dette gir maksimal driftssikkerhet, samtidig som at dieselforbruk og utslipp er minimalt, forklarer han videre.

Den patenterte No-Loss teknologien som STADT her har levert, er også spesiell ved at den ikke genererer elektrisk støy, og har en tapsfri omformerløsning.

Fakta om Seihav: 

  • 3000 kW STADT No-Loss drives for elektriske framdriftsmotorer
  • 2500 kW + 500 kW STADT STASCHO elmotorer , vannkjølte
  • 2 stk 700 kW elmotorer med styring for sidepropeller
  • STADT 690 V / 440 / 230 V Hovedtavler med PMS
  • Distribusjons-transformatorer til skipet