Gå til innhold
Annonse
MS Namsos ble døpt av Stortingsrepresentant og gudmor Ingvild Kjerkol.
MS Namsos ble døpt av Stortingsrepresentant og gudmor Ingvild Kjerkol.

Med sine 85 meter er MS Namsos en av verdens største og mest avanserte brønnbåter. Lørdag 13. februar ble fartøyet døpt av stortingspolitiker Ingvild Kjerkol ved Dampskipskaia i Namsos.

Annonse

En stor folkemengde var med Norsk Fisketransport og overvar dåpen av MS Namsos lørdag ettermiddag. Båten er bygget av Havyard og har kostet rundt 290 millioner kroner.

Namsos bronnbaat
Namsos bronnbaat

– En stor begivenhet ikke bare for NFT og NTS ASA, men hele kysten av Nord-Trøndelag. Det sier en forventningsfull direktør Harry Bøe foran lørdagens dåp og tilhørende markering, melder Norsk Fisketransport på sine nettsider.

– Namsos er den nye tid: Effektiv, miljøvennlig og topp moderne. Videre skal hun opereres av aktørene i Ytre Namdal gjennom deres felles selskap Oppdretternes Miljøservice (OMS). Og ikke minst skal fartøyet i stor grad bemannes av namdalinger, med Øyvind Rønningen fra Nærøy som en av de to skipperne, forteller Bøe.

Båten kan frakte opp 650.000 kilo levende laks i hver vending. 

Harry Bøe. Foto: Norsk Fisketransport.
Harry Bøe. Foto: Norsk Fisketransport.

Sjef nybygg og stedfortredende administrerende direktør Børge Lorentzsen er også tilfreds med skipet som like før nyttår ble levert fra Havyard Ship Technology i Leirvik.

– Vi er stolte over båten som tegner veldig bra. Nå ser vi fram til å få henne i full operativ drift på Namdalskysten, sier Lorentzsen som tilbake i 2004 var med å starte Norsk Fisketransport i lag med Harry Bøe.

  • Brønnbåten har tre sirkulære tanker på totalt 3.200 kubikkmeter, tilhørende tekniske løsninger og støttesystem er den fremste kvaliteten til MS Namsos. Resultatet er skånsom og effektiv håndtering av laksen, både under lasting, transport og lossing.
  • Brønnbåten kan gå i lukket transport i servicefart om lag 12 knop med inntil 650 tonn laks om bord. I forbindelse med sortering og avlusing blir alle partikler samlet og tatt rede på. Videre har fartøyet med en sikkerhetsbemanning på seks personer naturligvis også automatiske system for vask og desinfisering mellom oppdragene.
  • Norsk Fisketransport omsatte i 2014 for nær 400 millioner kroner og oppnådde et nettoresultat på 37,9 millioner kroner. Ved utgangen av 2014 lå totalbalansen i selskapet på 782 millioner kroner, hvorav bokført egenkapital utgjorde vel 296 millioner kroner.

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse