Juryleder Rune Volden fra Ulstein Power & Control deler ut prisen til NTNU-studentene Sveinung Liavaag og Albert Havnegjerde. Vegard Kamsvåg var ikke tilstede. Foto: NFA

Fikk pris for beste bacheloroppgave på ubemannet flåtefartøy-konsept

Norsk Forening for Automatiserings (NFA) pris for beste bacheloroppgave 2016 gikk til Albert Havnegjerde, Vegard Kamsvåg og Sveinung Liavaag ved NTNU Ålesund for oppgaven deres: «Automatiseringsteknikk USV – Unmanned Surface Vessels»

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Tanken var at et slikt fartøy kan for eksempel bidra til å forenkle arbeidsoppgaver ved oppdrettsanlegg ved å være en plattform for en fjernstyrt undervannsfarkost, eller for transport av materialer/utstyr. Kort sagt så fins det mange bruksområder, forteller Vegard Kamsvåg til skipsrevyen.no.

Han legger til at de som gruppe umiddelbart tente på ideen og en tverrfaglig oppgave der de fikk bruk for alt de hadde lært gjennom tre års studier.

– Oppgaven var fremtidsrettet og traff mange av våre felles interesseområder, meddeler Kamsvåg på vegne av den prisvinnende studentgruppen.

Prisen består av kr 10.000,- og et diplom, og juryens begrunnelse er som følger: "Et meget relevant tema (lavkost DP). Det er en svært omfattende og tverrfaglig oppgave med mange problemstillinger. Oppgaven er velskrevet og som på en grundig og strukturert måte presenterer det teoretiske grunnlaget og utredninger, men som også drøfter både teori og anvendelse på en lettlest måte. Kandidatene har vist og testet en løsning som virker. Oppgaven er meget omfattende, og vurderes som et meget godt arbeid for å være en B.Sc."

Juryformann Rune Volden fra Ulstein Power & Control AS, utdyper til skipsrevyen.no at i tillegg til de generelle kommentarene, så var dette den eneste av mange gode bacheloroppgaver som fikk karakteren A i år.

- Både omfang, teori, praktisk utførelse og demonstrator var i en særklasse. I tider hvor man snakker om disruptiv innovasjon, så var det å kunne bevise at det gikk an å lage en fjernstyrt båt med joystick og dynamisk posisjonering for en billig penge noe helt nytt. Gruppa gjorde hele prosjektet fra A til Å, hvor alt ble demonstrert og kjørt «live» utenfor Sunnmøre Museum, sier Volden.

Med seg i juryen hadde han Geir Stuestøl i TechnipFMC og Terje Gjengedal i HSN/ETI Energy Technology Integration.

Omfattende prosjekt

- Støtte dere på noen overraskelser underveis?

– Den største overraskelsen var vel kanskje omfanget. Vi bestemte oss tidlig for at vi skulle utvikle en prototype i tillegg til en del teoretiske utredninger. Dette førte til at arbeidsomfanget ble ganske stort. Vi fikk heldigvis veldig god støtte, både fra veiledere og ansatte ved NTNU og fra kommersielle aktører, sier Kamvåg.

Han forteller at Ferd Båt AS ga dem en god pris på jolle, og at Steinsvik AS i Straumgjerde i Sykkylven plastsveiset for studentene helt gratis.

– Det kom som en veldig positiv overraskelse. I tillegg fikk vi strålende vårvær i de to ukene vi testet prototypen fra brygga ved Sunnmøre Museum, noe som kan sies å være overraskende med tanke på landsdelen vi bor i, påpeker Kamsvåg.

Juryleder Rune Volden sammen med NTNU-studentene Sveinung Liavaag og Albert Havnegjerde. Foto: NFA

Veien videre

Og prisen fra NFA er av stor betydning for studentene som alle ser for seg en fremtid i den blå næringen.

- Prisen betyr veldig mye, det er veldig kjekt å se alt arbeidet vi la ned i oppgaven blir lagt merke til.

Kamsvåg forteller at han først og fremst skal fullføre mastergraden i kybernetikk og robotikk i Trondheim. Han er interessert i robotikk og fartøystyring, spesielt autonome systemer og håper å få muligheten til å jobbe innen maritim sektor etter fullførte studier.

- Autonomi er jo veldig i vinden i den maritime næringen for tiden også, så det er absolutt en mulighet for at jeg havner der til slutt, sier han.

Albert Havngjerde skal også fullføre mastergraden i kybernetikk og robotikk, samt sikre seg en relevant sommerjobb innen maritim sektor for sommeren 2017.

Sveinung Liavaag jobber i dag med ferdigstilling og kvalitetssikring av skip ved Kleven Verft A/S og trives med det.

- Jeg ser for meg å ta en master innen kybernetikk og robotikk i fremtiden. Jeg har en relativt bred interesse og erfaring innen både automatiseringsteknikk, mekaniske fag og skipsbygging, noe som ikke gjør fremtiden mindre interessant eller uforutsigbar. Har med tida ambisjoner og en liten drøm om å lede et større prosjekt, avslutter Liavaag.

Om NFA:

  • NFA er en politisk uavhengig, ideell medlemsforening med fokus på automatisering.
  • Foreningen består av mer enn 200 bedrifter og undervisnings-/ forskningsinstitusjoner.
  • NFA jobber med nettverksbygging, kompetanseutvikling og økt konkurranseevne for norsk industri.