Gå til innhold
Annonse
Brasiliansk saoya er en saga blott i fôret som Salmon Groups medlemsbedrifter heretter skal bruke. Illustrasjonfoto: Salmon Group
Brasiliansk saoya er en saga blott i fôret som Salmon Groups medlemsbedrifter heretter skal bruke. Illustrasjonfoto: Salmon Group

Salmon Group fjerner brasiliansk soya fra fôret sitt med umiddelbar virkning.

Annonse

- Sammen med de grep som er tatt tidligere, blir fôrets fotavtrykk med dette redusert med 50% sammenlignet med standardfôret i næringen, hevder Salmon Group i en pressemelding.

Under Aqua Nor lanserte Salmon Group sitt nye fôr som skal redusere fotavtrykket med 20%. Nå melder de at de tar ut soya fra Brasil fra sin fôrresept.

- Med dette reduseres avtrykket ytterligere 17%, totalt hele 37% på kort tid, forteller de.

Håvard Jørgensen, Biomar og Anne-Kristine Øen, Salmon Group fortalte under Aqua Nor om sitt nye fôr som bl.a. hadde skulle rense fôret for miljøgifter. Nå skal også den braslilianske soyaen bort. Foto: Pål Mugaas Jensen.
Håvard Jørgensen, Biomar og Anne-Kristine Øen, Salmon Group fortalte under Aqua Nor om sitt nye fôr som bl.a. hadde skulle rense fôret for miljøgifter. Nå skal også den braslilianske soyaen bort. Foto: Pål Mugaas Jensen.

- Salmon Group sine 44 aksjonærer tar bærekraft på alvor og har i lang tid jobbet målrettet og konkret med problemstillinger relatert til dette. Vi snakker om andre og tredje generasjons familieeide selskaper, som driver i det lokalmiljøet der de selv er født og oppvokst. De er svært oppmerksomme på det ansvaret som hviler på dem når de driver sin virksomhet i allmenningen. De tenker langsiktig og tar moralsk og etisk ansvar, sier adm.dir. i Salmon Group, Anne-Kristine Øen i pressemeldingen.

Hun kaller det et bevisst valg å når de små og mellomstore oppdretterne velger å ta den kostnaden dette innebærer.

- Disse pionerselskapene tar et stort samfunnsmessig ansvar og ligger i forkant av myndighetskravene. Forbrukerne stiller stadig høyere krav til at maten er «riktig», og de samme kravene er man opptatt av fra et produsentperspektiv. Dersom man sitter med kunnskap om at noe burde endres eller forbedres, bør man jo gjøre det, sier Øen.

Bærekraft og forbrukerkrav

Det er BioMar som lager Salmon Groups spesialdesignede fôr.

Nils Inge Hitland som er innkjøps- og fôransvarlig i Salmon Group er fornøyd med samarbeidet.

- Vi må rose BioMar som fôrleverandør, som er handlingsfokusert og rask i steget når vi stiller krav om at alle ledd relatert til fôrproduksjonen gås nærmere etter i sømmene. Fôrets sammensetning skal vurderes fra mange perspektiver. Både fiskehelse, bærekraft og forbrukerkrav er viktig her, sier Hitland.

Han forteller Salmon Group har over lengre tid hatt et begrenset innslag av soya i sitt fôr. De har hatt en høyere andel marint innhold i fôrresepten sin og i tillegg inkludert alternative og mer bærekraftige proteinkilder.

- Generelt er det i nå næringen jakt på alternative proteinkilder, som f.eks. insektmel og bioprotein. Dette er svært positivt. De grep vi nå gjør har faktisk dobbel så stor effekt som når vi er i mål med alle andre tiltak. Det var derfor aldri tvil om at vi skulle setter krefter inn her, sier Hitland.

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse