Frøy Harvest går i jobb for Marine Harvest. Foto: Slette Verft.

Frøy Harvest på plass i arbeid

Sletta verft har overlevert den dieselelektriske arbeidsbåten «Frøy Harvest» til Frøy-gruppen. Nå har båt og mannskap vært i arbeid for Marine Harvest i nærmere tre uker.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Prosjektkoordinator Per H. Hopland i Sletta Verft forteller til skipsrevyen.no at de har stått for bygging av skrog ved Finomar i Polen og oppfølging på det som er verftets bnr 157 av typen MAchoCat 25.

- Deretter ble skroget slept hit for full utrustning. Sletta har stått for hele byggeprosjektet, med Elmarin som ansvarlig for alt el-teknisk, og RM ansvarlig for all innredning under ledelse av oss. Sletta selv har hatt alt av rør , system og montering. Multimarine har stått for maling, opplyser Hopland.

For tiden jobbes det ved verftet på spreng med «Frøy Valkyrien» som er søsterskipet til «Frøy Harvest».

- Det er et så å si identisk fartøy. Byggenummer 161 Hellodden er en 15 meter snurrevad båt i stål, hvor også skrog er bygget ved Finomar er under utrustning samtidig, legger han til.

Det er ellers fullt opp med arbeid ved verftet. De har tre aluminiumskatamaraner (bnr 163, 164, 165) i ordre. Mens bnr 163 er satt opp i hall, er bnr 164  ankommet ferdig skjært, men er ikke påbegynt. Samtidig jobbes det med gjenoppbyggingen av Målfrid etter havari, forteller Hopland.

Hoveddimensjoner:

Length overall   25.00  m

Length between p.p  23.80 m

Breadth moulded 13.00 m

Depth to main deck 4.50 m

Depth to design water line  3.50 m

Frame spacing 0.50 m