Den britiske kystvakten og Ronja Viking under en øvelse rundt øya Lewis og Harris. Foto: Ronnie Robertson/Wikipedia.

Grunnstøting av brønnbåt skyldtes menneskelig svikt

Sølvtrans-fartøyet Ronja Viking, grunnstøtte da hun skulle laste fisk fra en lokalitet ved de ytre Hebridene tidligere i år. Nå har Sjøfartdirektoratet konkludert med årsaken til hendelsen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det kommer frem i dokumenter fra Sjøfartsdirektoratet og Sølvtrans som Kyst.no har fått innsyn i.

Sjøfartdirektoratet oppsummerer at grunnstøtingen skjedde i lav fart, og at det hele skyldes at navigatøren hadde tolket kartbildet (i ECDIS) feil. Grunndata var nemlig ikke var synlige, da de var erstattet av et annet symbol.

- Grunnen var umerket visuelt, men viser 0.3 meter dybde i kartet når symbolet er fjernet, skriver Sjøfartsdirektoratet.

Skadeomfang oppsummeres med inntrykking av hudplater og spant, rett foran kollisjonsskottet. Foto: Sølvtrans.

- Ingen av mannskapet hadde tidligere vært på lokaliteten

Den 27 februar i år skulle Ronja Viking laste fisk fra lokaliteten «Kyles of Vuia» tilhørende The Scottish Salmon Company, lokalisert ved Hebridene i Skottland.

Ingen av mannskapet om bord brønnbåten hadde vært på lokaliteten før.

En time før forventet ankomst, la kapteinen i samråd med styrmann om ruten til å gå utenfor holmer i området, for en tryggere seilas.

Fire minutter før ankomst ble det besluttet at resten av ferden inn mot anlegget skulle manøvreres for hånd. Ankomsttid var satt til 15.30.

Styrmann tok etter denne beslutningen en tur på toalettet. Ifølge rapporten hørte styrmann plutselig et brak, og løp opp til broen. Klokken var da 15.30 og båten sto på grunn.

Ronja Viking er 57 meter lang og 12 meter brei, med en lastekapasitet på drøye 1 000 kubikk. Ingen mennesker ble skadet under hendelsen ifølge rapporten, men fartøyet fikk skader.