Gå til innhold
Annonse

Havfarmen «Jostein Albert» har utført sin første testtur

Havfarmen «Jostein Albert» har utført sin første testtur. Foto: Nordlaks.
Havfarmen «Jostein Albert» har utført sin første testtur. Foto: Nordlaks.

Havfarmen nærmer seg opplasting for transport, og utfører i disse dager flere tester til sjøs utenfor verftet i Yantai i Kina. 

Annonse

Havfarmen bygges ved det kinesiske verftet CIMC Raffles som ligger i Yantai, en by i Shandong-provinsen i Kina. Nylig forlot Havfarmen verftet for sin første testtur til sjøs utenfor Yantai i Kina. Nordlaks opplyser at det nå skal gjennomføres en hel del tester. Se bildegallerier nederst i saken. 

Nordlaks skriver i en oppdatering på Facebook:

- Nå må vi glede oss over det vi kan, og Havfarmen er absolutt en sånn sak. Det har, til tross for utfordringer med koronaviruset også for oss, vært god fremdrift ved verftet i Kina de siste ukene. I skrivende stund befinner Jostein Albert seg langt til sjøs utenfor Yantai, hvor enheten skal gjennom et sett med tester før det bærer tilbake til verftet igjen. Selv om det vil gjenstår mye arbeid for å gjøre klart for utsett av fisk når Havfarmen ankommer Norge, så er det veldig godt å kunne melde at det nå nærmer seg opplasting for transport. Så kor ska vi reis? Til Hadsel vel!

Kommunkasjonssjef Lars Fredrik Martinussen i Nordlaks har opplyst til Kyst.no at Havfarmen skal komme til Norge til sommeren, men nøyaktig dato er enda ikke satt. Se bildene av sjøsettingen av Havfarmen her. 

Om Havfarmen: 

Nordlaks er et av få selskap som har sluppet gjennom det trange nåløyet med 21 utviklingstillatelser (16 380 tonn), med sitt konsept. Havfarmen skal etter planen bli plassert på lokalitet sør for Hadseløya i Hadsel kommune i Vesterålen.

Prosjekt Havfarm startet våren 2015, og er et samarbeid mellom Nordlaks og NSK Ship Design i Harstad.

Den 24. november 2017 søkte Nordlaks om totalt 39 utviklingstillatelser for bygging av tre ulike Havfarmer. Den 22. desember 2016 fikk Nordlaks ti utviklingstillatelser for bygging av en stasjonær Havfarm, men etter klagebehandling fikk Nordlaks den 5. september 2017 fikk Nordlaks endelig tilsagn om totalt 21 utviklingstillatelser til bygging av to ulike Havfarmer: den stasjonære og den dynamiske Havfarmen. 

Se bildegalleri under. Foto: CIMC RAFFLES/Nordlaks

Se også bildegalleri av sjøsettingen under. Foto: CIMC RAFFLES/Nordlaks

Dynamisk og stasjonær

Havfarmen skal som kjent utvikles i to ulike varianter: stasjonær og dynamisk. 

Den stasjonære Havfarmen vil ha en forankringsløsning i baugpartiet. Denne Havfarmen vil ligge på svai hvor anleggets retning og dermed plassering innenfor lokaliteten bestemmes av vind-, bølge- og strømretning. Fortøyningsløsning vil være avhengig av lokalitet, og avgjøres blant annet av miljølaster, dybde, bunnens topografi og sammensetning.

Den dynamiske Havfarmen vil ikke ha en permanent forankringsløsning, men vil basere seg på dynamisk posisjonering og fremdriftssystemer for å kunne holde posisjon uten fortøyning samt forflytning. Det vil planlegges for lettere forankringsløsninger for å avlaste fremdriftssystemene og redusere drivstoffbruk når Havfarmen skal ligge på den samme lokaliteten over tid.

Den dynamiske Havfarmen kan dermed flyttes mellom områder avhengig av årstid, vær og vind eller andre brukeres interesser.

Les også disse tidligere sakene om havfarmen:

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse