Her er vinneren av Gründerjulepresangen

En rekke konsulentselskaper gikk før jul sammen for å gi en utvalgt gründerbedrift i havbruksnæringen hjelp til å markedsføre og kommersialisere sitt produkt innovative produkt eller idé. Nå er vinneren kåret.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Og prisen gikk til Seasmart og Andreas Morland for deres undervannsdrone.

Av i underkant 30 søkere, var det altså disse som gikk av med seieren.

- Vinneren, SeaSmart, har et spennende produkt som allerede har fanget interesse i markedet, og står nå i startgropen før en virkelig kommersialisering. Vi tror på selskapet og gründeren og mener aktørene bak Gründerpresangen kan gi selskapet et viktig bidrag i fasen det skal inn i nå, sier Anders Gjendemsjø i Deloitte, som var en av initiativtagerne til konkurransen.

Han sier det var jevnt over høy kvalitet på alle bidragene.

- Det forteller oss at det gror godt blant grundere til næringen vår. Det var ingen enkel jobb å kåre vinneren, og det var flere meget gode kandidater som nesten nådde opp, sier han.

Initiativet har ifølge Gjendemsjø blitt meget godt mottatt i målgruppen som altså har vært innovative selskaper som kan bidra med nye bærekraftige løsninger for havbruksbransjen.

- Søkerne har vist bredden, dybden og entusiasmen som er fremtiden til havbruksbransjen i Norge. Det har vært god respons, og en fornøyelse å gå gjennom så mange spennende kandidater, sier han.

Andreas Morland og Seasmart vant med sin undervannsdrone som kan måle og overvåke tilstanden i merden.

Akkurat det vi trengte

Vinneren selv, er selvsagt svært fornøyd.

- Jeg er veldig glad for at vi vant. Slik jeg har forstått det var det mange gode søknader og det gjør bare det å vinne ekstra gøy, sier Andreas Morland i Seasmart.

Han mener det er mye i premien, som altså består av tjenester til en verdi av 100 000 kroner innen felt som ulike rådgivningstjenester, markedsføring og grafisk design.

- Når jeg så utlysningen tenkte jeg at premien er akkurat det vi trengte på veien videre. Spesielt det grafiske innen markedsføring og det juridiske.

Morland legger til at de snart skal ansette flere og at det juridiske da er greit å ha kontroll på.

- Vi har også planlagt å legge en ny markedsstrategi, da markedsmaterialet vårt er noe hjemmelaget. Med midlene vi får kan vi få det til å bli skikkelig profesjonelt, sier han.

De siste årenes utvikling av droner til havbruksnæringen mener han gir en ny innsikt i laksemerden.

- Den selvgående dronen beveger seg inne i merden og måler både temperatur, oksygennivåer, lys og fisketetthet. Ved å se på alle disse tingene kan man se hvordan fisken opplever merden. Det vet vi ikke mye om i dag.

Det først som står på programmet for vinneren i forhold ti premien er å få presentere seg på NASF-konferansen.

- Det ser jeg virkelig frem til, sier Morland.