«Hermann JR» til kais i Rørvik. Det er ikke lenge før den skal ut i arbeid. Foto: Ole Andreas Drønen

«Hermann JR» overlevert til Midt-Norsk Havbruk

Den helnorske servicekatamaranen «Hermann JR» er nå overlevert fra Vard Aukra, og Midt-Norsk Havbruk gleder seg til å ta i bruk fartøyet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det nye arbeidsjernet til oppdrettsselskapet ankom nylig hovedkvarteret i Rørvik, etter å ha blitt bygget på Vard Aukra. 

Servicefartøyet er verftets bygg nr. 888 og er designet av Marin Design. Det er 20 meter lang og 12 meter bred. 

Stillegående kjempe

Det 12 meter brede dekket gir god plass for mannskapet om bord på «Hermann JR» til sine operasjoner. Foto: Ole Andreas Drønen.

Fartøyet har to lasterom og dieselelektrisk fremdrift. 

«Hermann JR» er utrustet med tre kraner fra Effer levert av SHM, den har også to stk 125 tm på 20,6 m og 1stk 22 tm.

Dekksutstyret er levert av SHM, blant annet taulås, haikjeft, skiveholder, 40 tonn vinsj og to stk sideporter med taupinner.

Da Kyst.no nylig var i Rørvik fikk undertegnede beskjed om at han ikke kunne reise, uten å ha vært innom deres nye fartøy.

God Kapasitet

Styrmann Kåre Olav Moen forteller til Kyst.no at det nye servicefartøyet har en svært god kapasitet.

- Det er kun en leverandør av all elektronikken, så det er veldig bra det de har fått til. Vi har prøvd å holdt oss til et minimum av leverandører, så det har vi klart med denne båten, poengterer han.

Det er tre lugarer om bord og køyplass til fem personer. Det skal etter planen være et skift på tre personer på «Hermann JR».

- Vi får se etterhvert om vi trenger flere mann om bord, og om vi eventuelt må justere antallet. Til visse operasjoner så må vi sikkert være flere, men i hovedsak tre faste, forteller Moen.

Snart i aksjon

Styrmannen sier de skal ha en prøvetur på tirsdag, så da får de testet den i arbeid.

- Her er det mye som skal testes ut. Det er enormt mye automasjon og data, som skal fungere optimalt og tunes inn. 

Den nye båten er laget med tanke på at Midt-Norsk Havbruk skal være mest mulig selvhjelpen. Med store merder som Aquatraz og flere kommende, er det viktig å ha fartøy som kan håndtere disse dimensjonene.

- Det er stor arbeidsplass. Vi har mye lasterom, og det er stor plass å boltre seg på, sier han avslutningsvis.

Se stort bildegalleri av «Hermann JR» under. Alle foto: Ole Andreas Drønen/Kyst.no.