Brønnbåten «Dønnalaks». Foto: Norsk Fisketransport.

Intership med ny langtidsavtale

Brønnbåtselskapet Intership AS og Laxar Fiskeldi har inngått en langtidsavtale for brønnbåten «Dønnalaks».

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Den nye avtalen utvider Interships operasjonsområde til Island og komplimenterer tilstedeværelsen både på vest- og øst-siden av Canada, i tillegg til i Skottland og Norge. Pr. I dag opererer Intership AS 6 fartøy og overtar nr. 7 i juni 2020, skriver selskapet i en pressemelding.

MS Dønnalaks har siden medio 2017 operert i området rundt Vancouver Island på vestsiden av Canada. Denne operasjonen vil avsluttes i april 2020, og båten starter samtidig på en langtidskontrakt med Laxar Fikseldi. Dønnalaks ble bygget i 2002 av Sletta verft AS. Fartøyet er 52 meter langt og har en totalkapasitet på 1000m3, fordelt på to brønner. 

Stor vekst

Intership har opplevd stor vekst etter at det ble etablert for under fem år siden, og startet opp med å operere fartøy, som de senere har kjøpt. Selskapet opererte Dønnalaks over en lengre periode, før de kjøpte brønnbåten for omlag ett år siden, som en del av at Alchemy Special Opportunities kom inn som majoritetseiere i mai 2018. 

- Vi er glade for kontrakten med Laxar Fiskeldi og ser framt til samarbeidet. Vi har en internasjonal strategi og vi ser at aktørene på Island planlegger vekst, så strategisk sett er dette en viktig kontrakt for, sier daglig leder Ole Peter Brandal.