Foto: Veramaris

Kåret til verdens mest-selgende «fiskefrie» omega-3-produsent

Veramaris gikk i dag av med seieren i F3 Fish Oil Challenge. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Takket være flere innovative norske oppdrettere har Veramaris gått av med seieren i F3 Fish Oil Challenge. Vinneren av konkurransen er det selskapet som har solgt størst volum med fiskefri omega-3 og ARA (arachadonic acid) til havbruksnæringen. De store volumene med algeolje som ga Veramaris seieren har gått til norske oppdrettsanlegg. 

Formålet med F3 Fish Oil Challenge er å øke den kommersielle satsningen på alternative fôringredienser for å redusere næringens avhengighet av villfisk. Vinneren av konkurransen mottar 200.000 USD. 

I følge F3 sine beregninger har konkurransen bidratt til å spare 2 milliarder fôrfisk som ellers ville blitt fôr for oppdrettsfisk. Veramaris sine solgte volumer av EPA, DHA og ARA utgjorde nesten 90 prosent av denne besparelsen.

Økende etterspørsel

Veramaris-volumet ble hovedsakelig produsert på to pilotanlegg i Slovakia og USA. 10. juli i år åpnet Veramaris sitt største anlegg i Blair i Nebraska for å møte den økende etterspørselen etter omega-3-fettsyrene EPA og DHA. Anlegget i Blair har kapasitet til å dekke 15 prosent av lakseoppdrettsnæringens globale etterspørsel etter omega-3-fettsyrer, som til nå har blitt fisket fra havet.  

De tre havbruksgigantene Mowi, Yuehai Feed Group og AlphaFeed har nå forpliktet seg til å kjøre pilotprosjekter med algeoljen fra Veramaris. Dette viser en økende satsning på bærekraft blant verdens største oppdrettere. 

- Jeg ønsker å takke modige ledere fra hele verdikjeden for deres samarbeid for å fremme et mer bærekraftig havbruk» sa CEO i Veramaris Karim Kurmaly da han mottok prisen.