Jan Arne Brekke, daglig leder i Sogn Aqua. Foto Linn Therese Skår Hosteland

Klokketro på kveiten fører til nye investeringer

Året 2017 har for Sogn Aqua vært preget av utbygginger, oppgradering og uttestinger. Daglig leder Jan Arne Brekke har stor tro på kveiten og planlegger flere nye prosjekter i 2018.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Kveiteselskapet som holder til i Sogn og Fjordane har i 2017 kommet godt i gang med ombyggingen av matfiskanlegget i Slantevika, som skal endres til et settefiskanlegg. Les mer om dette her.

- Ombyggingen vil fortsette i starten av 2018, og vi vil kjøre flere prøvekjøringer og tester, opplyser daglig leder Jan Arne Brekke i Sogn Aqua til kyst.no.

Lokaliteten i Ortnevik er 80 % ferdigstillt. Foto: Glitne.

- Samtidig har vi på Ortnevik bygget et nytt anlegg, som er 80 % ferdig. Der gjenstår det arbeid med lagerbygg, takkonstruksjon og ferdigstilling av tomten. Men det har vært planlagt at skal ferdigstilles i 2018, så det går etter planen, legger han til.

Vil doble produksjonen

Kveiteproduksjonen i 2017 mener han har vært bra, men ettersom det har vært flere ombygginger og nye anleggs-fasiliteter har produksjonen ikke vært så høy som et normalt produksjonsår.

- Vi har hatt mange testkjøringer i 2017 og da er det naturlig å ha litt mindre produksjon, det samme vil vi ha i deler av 2018 også. Men vi ser for oss å doble produksjonen til neste år, der vi går fra 200 tonn til rundt 400 tonn kveite.

Å produsere og å bygge opp kveiteproduksjonen, viser Brekke til at er tidkrevende.

- Vi har kjøpt mye småfisk, og bygger opp egenproduksjon gjennom yngelproduksjonen Sogn Aqua Juveniles. Dette er ting som tar tid og vi bygger opp produksjonen steg for steg, og tester ut underveis.

Kveiteyngel hos Sogn Aqua Juveniles. Foto: Sogn Aqua.

Yngelproduksjonen til Sogn Aqua Juveniles er av mindre størrelse så langt, der produksjonen ligger på 20 000 fisk, men Brekke påpeker at kvaliteten er god og er fornøyd med utviklingen. Å få kveiten opp i fem kilo størrelsen tar rundt fire til fem år, sett mot lakseproduksjonen som tar to til tre år, alt etter hvor i landet produksjonen er.

Investerer og bygger ut

Arbeid med to nybygg er også planlagt til 2018.

– Vi har behov for å utvide yngelanlegget på Sætre, der SAJ skal få på plass ett nybygg med fôrkjøkken, ettersom vi har levende fôr. I Ortnevik har vi behov for et lager og senere også personalbygg, med et fullt utstyr kjøkken, hvor kokker kan lage kveite til de besøkende, forteller han.

Les også: Vurderer eget stamfiskanlegg for kveite

Ny lokalitet

Selskapet har også planer om å få på plass en ny lokalitet, og vil bruke det neste året til å få dette på plass.

- Ytterst i Sognefjorden har vi ambisjoner om å få på plass en ny lokalitet, som ligger i nærheten av de andre anleggene våre. Vi har en plan om å sy produksjonen sammen og skape kort vei mellom alle anleggene, sier Brekke.

Lokaliteten ligger på Ortneset, men noe mer konkret om dette prosjektet vil han ikke avsløre på dette tidspunktet.

Begynnelsen av 2018 sier Brekke vil være preget av arbeid med testkjøring, markedsarbeid og utvikling, samt utbygging av de nye anleggene.

- Vi har stor tro på kveite fra Sognefjorden, og har ambisjoner om å vokse og utvikle denne næringen videre, legger han til.

Lanseringen av det nye sashimi-produktet gikk av stabelen i forrige uke. - Vi tar lanseringen steg for steg og Bergen var først ut denne gang, opplyser daglig leder Jan-Arne Brekke. Foto: Sogn Aqua.

Nytt sashimiprodukt

Selskapet har i lang tid jobbet med en ny vare, og lanserte nylig sitt første sushiprodukt i butikk.

- Vi har inngått et samarbeidsprosjekt med Søtt + salt kjeden i Bergen, der kokker har testet ut produktet underveis og vært med i videreutviklingen av det ferdige produktet, opplyser Brekke til kyst.no.

Det lettrøkte kveiteproduktet er så langt lansert i Norge på to ulike butikker. De har også etablert produktet i Frankrike, hvor de har inngått et samarbeid med Saveurs De Norvege.

Brekke opplyser at responsen har vært god, og da de lanserte produktet i desember, hadde de med flere kokker som delte ut smaksprøver. Målet er å utvide til flere butikker etterhvert på nyåret, og i 2018 vil et av målene til selskapet være å få kveiteproduktet lansert i England, USA og etter hvert i Asia.

- Vi mener dette er et produkt som kan lanseres i hele verden, men vi tar det steg for steg. Ikke minst har vi fokus på å bygge dette produktet opp i Frankrike som vi ser på som matland nummer 1, sier han avslutningsvis.