Lager spesialtilpasset båt for rensefisktransport

Kvitsøy Sjøtjenester jobber med en ny spesialbygget båt tilpasset rognkjeks og rensefisktransport. - Det nye fartøyet for rognkjekstransport blir 15 meter langt, og representerer et stort løft for logistikken vår, sier daglig leder Peter Aanonsen i Ryfylke Rensefisk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Therese Soltveit

Selskapet er nå i full gang med å produsere en arbeidsbåt som blir ifølge dem spesiell, fordi den blir bygget for fart og ikke som en tradisjonell brønnbåt.

- Det er en 50 fots hurtiggående arbeidsbåt med styrehus fremme og med et stort dekk bak. Båten har en stor brønn med kapasitet for cirka 100.000 rognkjeks, sier daglig leder i Kvitsøy Sjøtjenester, Bjarte Espevik, til Kyst.no.

Båten får en marsjfart på cirka 22 knop. Den har to fremdriftsmotorer på 600 hestekrefter og kraftige sleipner hydrauliske trustere akter og forrut. Den har også en kran for tyngre løft på dekk bak.

- Den skal etter planen være klar høsten 2016. De har startet med byggingen av skroget, sier Espevik.

- Det er ikke vi som bygger båtene selv, men vi kjøper dem spesialtilpasset våre ønsker og deltar aktivt i byggeprosessen. Verftet som bygger fartøyet er lokalisert i samme kommune som vårt selskap og eierne av verftet er involvert på eiersiden i selskapet vårt. Per i dag eier vi fartøyet Scallop som er bygget ved dette verftet, forklarer Espevik.

- Vi opererer med oksyginering under rognkjekstransportene. Vi har i dagens fartøy, flasker med oksygen som tilsettes vannet under transport for å holde et bra oksygennivå. Dagens system er basert på manuell justering og overvåking, forklarer Espevik.

Les også: Ferdigstiller nytt rognkjeks-anlegg på Sleneset

- Båten er tilpasset flere typer arbeidsoppgaver, ikke minst har den stor fart. Det gjør at arbeidsområde blir større. Vi kommer oss raskt rundt. Og den skal bli en moderne og effektiv rensefiskbåt, sier Espevik entusiastisk.

Båten skal utstyres med pumper for pumping av fisk, fisketeller, overvåking av fisk og miljøparametre under transport for å sikre kvalitet. De skal også investere i UV filter og partikkelfilter på inntaksvann samt mulighet for lukket system vurderes.

Les også: Bolaks satser på ikke-medikamentelle løsninger

- Vi har ikke bestemt navn ennå men vi vurderer Verdensfjord, Scallop-kongen, King Scallop, Rognbollå. Her er det mye bra å velge i, sier han til Kyst.no.

  • Firmaet ble etablert i 2011
  • Per i dag har selskapet 3,5 ansatte og leier også inn mannskap på timer.
  • Firma er lokalisert i Kvitsøy kommune i Rogaland.
  • Selskapet leverer båttjenester knyttet til miljøundersøkelser rundt oppdrettsanlegg og industri (MOM-B, MOM-C, miljøovervåking, vannprøver, CTD – målinger, sedimentprøvetaking med grabb, undervannsfilming, strømmåling), transporttjenester av varer og personell, yrkesdykking, transport av rognkjeks og andre marine arter, drift av skjelloppdrett i Kvitsøy kommune.

- Båten skal etter planen være klar høsten 2016. De har startet med byggingen av skroget, sier Espevik til Kyst.no. Foto: Kvitsøy Sjøtjenester