Gå til innhold
Emanuel Desperados er laga av Austevoll Marine Group for Lerøy Midt, og er den sjette båten i rekken. Foto: AMG
Emanuel Desperados er laga av Austevoll Marine Group for Lerøy Midt, og er den sjette båten i rekken. Foto: AMG

Denne uken fikk Austevoll Marine Group (AMG) overlevert den sjette og siste arbeidsbåten i rekken til Lerøy Midt. Den nye arbeidsbåten har fått det spenstige navnet "Emanuel Desperados", oppkalt etter gorillaen i Flåklypa Grand Prix.

Arbeidsbåten ble formelt overlevert av AMG prosjektleder Kjetil Berge til Paul Ingar Udtian ved Lerøy Midt i forrige uke.

- T.v Prosjektleder for AMG Kjetil Berge. T.h Teknisk koordinator for Lerøy Midt Paul Ingar Udtian. Foto: AMG.
- T.v Prosjektleder for AMG Kjetil Berge. T.h Teknisk koordinator for Lerøy Midt Paul Ingar Udtian. Foto: AMG.

Båten skal operere på lokaliteten på Fætten nord for Kristiansund, og er den sjette og siste i rekken på en serie de har hatt under bestilling.

- Båten er ganske stor til å være uten lugar og er godt utstyrt, sier prosjektleder Kjetil Berge og Henning Heggland leder for arbeidsbåt i selskapet.

- Det er kunden som har bestemt navnet på båten. Teknisk sjef hos Lerøy ønsket et spenstig navn og derfor fikk den "Gorilla-navnet". De har også tidligere brukt navn fra Flåklypa karakterene. En av båtene heter Soline blant annet, opplyser Berge.

Laget av både stål og aluminium

Båten er cirka 72 tonn fordelt på 14,99 X 9 meter. Den er bygget i stål, men har et overbygg av aluminium.

- Den er solid bygget med både langsgående og tverrgående spant. Byggeprosessen har tatt rundt syv måneder, forteller prosjektlederen.

Ifølge ham er båten utstyrt etter Lerøys egen utstyrsliste, som også er basert på lang erfaring med hva som holder mål og ikke.  

Emanuel Desperados er den sjette arbeidsbåten produsert til Lerøy Midt. Foto: AMG
Emanuel Desperados er den sjette arbeidsbåten produsert til Lerøy Midt. Foto: AMG

- I tillegg skulle den leveres med Fartøyinstruks, og dermed være godkjent og utrustet etter de nye reglene som er gjeldende for fartøy mellom 8-24 meter. Den første av båtene i serien ble levert for snart to år siden, og har vært i jobb 24/7 siden da, i likhet med de andre som er levert etter hvert. Det har ikke vært annet driftsavbrudd enn vanlig service, sier Berge til kyst.no.

Får det travelt

Ifølge AMG har Lerøy gitt utrykk for å være svært fornøyd med båtene, og at de får gjort de oppgavene båtene er tiltenkt.

- Dette er en stor lokalitetsbåt, som brukes til notskift/notsetting, lett fortøyningsarbeid, avlusing og generell service på anlegget. Den blir også brukt til å dekke opp til tre anlegg samtidig, så dagene blir lange og travle for båten, konstaterer Berge. 

Båten er en solid arbeidsbåt der alt på dekk er laget for enklest mulig renhold, og har blant annet en solid 65 TM kran og kraftige capstaner.

- Den er bygget akkurat slik kunde har spesifisert den til å være best tilpasset deres bruk. Skreddersøm på høyt nivå kan mann si, skryter Berge.

Flere båter underveis

Selskapet har også under bygging to nye båter til Bremnes Seashore,13,5 x 7m  som for øyeblikket får skrogene bygget i Szczecin, Polen.

- Disse skal utrustes i Sagvåg på Stord, der vi har lokaler for utrustning. I tillegg har vi signert kontrakt på to båter til Erko Seafood, som for øyeblikket er på tegnebrettet, før sammenstilling av skrog kan startes opp om ikke lenge. Ellers er det stor aktivitet for tiden, med mange interessante prosjekter vi jobber med, sier Berge.

  • Austevoll Marine Group AS er bygget på fire vekstbedrifter etter austevollskgründerånd: Marine Support, DG Marine, Dalseide Elektro og Austevoll Rørteknikk.

 

Har du en sak du
vil tipse oss om?