Hav Line Gruppen mottok pris for etablering av en ny og innovativ løsning for produksjon og foredling av fisk. Foto: Ole Andreas Drønen

Logistikkpris til Hav Line

Slaktebåten «Norwegian Gannet» ble hedret med pris under åpningen av Transport & Logistikk 2019.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det skriver MTlogistikk.no

DB Schenkers logistikkpris for smarte transportkjøpere tildeles en transportkjøper med et engasjement for bærekraft, miljø og frivillighet. Årets vinner er Hav Line Gruppen, for etablering av en ny og innovativ løsning for produksjon og foredling av fisk ved bruk av verdens største slakteskip «Norwegian Gannet».

Juryens begrunnelse:

«Norwegian Gannet er i verdensklasse og fremmer økt automatisering, bedre kvalitet, holdbarhet, og utnyttelse av restråstoff. Løsningen muliggjør forflytting av biomasse til hvilket som helst anlegg nasjonalt og internasjonalt. Fordelen vil være reduserte transportkostnader, tid, svinn, spredning av fiskesykdommer og forbedret dyrevelferd. Norwegian Gannet er et hybridskip som utnytter landstrøm, og samlet vil båtens produksjon redusere karbonfotavtrykket med 40-50 %. Løsningen vil også medføre en reduksjon av 7.500 lastebiler på Norske veier i løpet av et år.»

Prisen består av et diplom, og en mulighet til å tildele 50.000  kroner i prispenger til veldedighets- eller frivillighetsorganisasjon  som jobber for et bedre klimafotavtrykk, eller relevante tiltak  innen sikkerhet, HMS og effektivisering.

- Vi har levert et columbi egg, vi har hatt stor støtte blant sektormyndigheter og i næringen. Vi har blitt politisk motarbeidet, så det er særdeles gledelig å få en erkjennelse som dette, sa styreleder i Hav Line, Carl-Erik Arnesen.

- Bak Hav Line står det driftige eiere i Haugland Gruppen og Sekkingstad, understreket Arnesen.

Prispengene har Hav Line valgt å gi til Dyrevernalliansen. 

I juryen satt Kjell Werner Johansen, assisterende direktør ved TØI, Frode Longva, avdelingsdirektør i Cicero, Peter Stangeland, markedsdirektør i DB Schenker og Nils-Petter Buer, kommunikasjonssjef i DB Schenker.