Asia blir et enda viktigere marked fremover for Marine Harvest. Foto: Norges Sjømatråd.

Marine Harvest vil åpne restauranter - Nordea er lunken

Selv om Marine Harvest (MH) har kunngjort at de vil åpne 2000 rene lakserestauranter i Kina og Taiwan de neste årene, med mål om nær 16 milliarder kroner i omsetning, fremholder Nordea Markets et negativt syn på MH-aksjen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Ola Brattvoll, som er konserndirektør for salg og marked i selskapet sier ifølge DN at de ønsker å lansere en merkevare i Kina som heter Supremesalmon. Den skal lanseres både gjennom egne restauranter og som konsumentpakkede produkter i dagligvarebutikker.

Konseptet  ble kunngjort under NASF-konferansen på torsdag, og går ut på å kun selge retter basert på laks. All laksen skal også være produsert av Marine Harvest.

– Du kan kalle det «casual fast food». Det er et betydelig høyere prissegment enn McDonalds Pizzahut, men du skal kunne få et godt måltid til en overkommelig penge hvis du har en times lunsjpause, sier Brattvoll til DN.

I dagens morgenrapport fra Nordea, viser de til at Marine Harvest vil åpne 2000 sjømatrestauranter i Asia de neste ti årene og selge omkring 40 000 tonn fisk, er en del av selskapets langsiktige markedsbygning i Emerging Markets i Asia.

- Over de siste fem årene har selskapets markedsverdi hatt en solid økning som i hovedsak skyldes høye laksepriser de seneste to årene. Vi mener imidlertid at forholdet mellom risiko og avkastning i selskapet ikke er så godt, hvorfor vi har et negativ syn på aksjen, skriver Nordea