Gå til innhold
Annonse
Etter ombyggingen vil HAVTRANS kunne avluse opp mot 125 tonn laks i timen, lasting og lossing medregnet. Foto: Tom Lysø.
Etter ombyggingen vil HAVTRANS kunne avluse opp mot 125 tonn laks i timen, lasting og lossing medregnet. Foto: Tom Lysø.

Havtrans fartøyet til Norsk Fisketransport AS (NFT) tas ut av drift i drøyt halvannen måned i vår. Når den kommer på sjøen igjen, vil den kunne ferskvannsavluse 2 500 tonn laks i døgnet ved bruk av Optilice.

Annonse

I april la Havtrans til kai i Svolvær. Den skal bygges om for 60 millioner kroner og utrustes med trippel Optilice. Prosjektet har vært planlagt siden i november. Det melder NTS på sine nettsider 13 april.

- Bakgrunnen er at Lerøy Midt har ønsket seg bedre avslusingskapasitet på Havtrans, forteller operasjonssjef i NFT Oddleif Wigdahl.

Etter ombyggingen vil fartøyet kunne avluse opp mot 125 tonn laks i timen, lasting og lossing medregnet. NFT ser også på muligheten for å gi fartøyet fast følgebåt, som vil hjelpe ytterligere på effektiviteten.

Havtrans skal oppgraderes for 60 millioner kroner. Foto: Tom Lysø.
Havtrans skal oppgraderes for 60 millioner kroner. Foto: Tom Lysø.

- Med tre dewatertanker blir Havtrans også veldig godt egnet for ferskvannsbehandling, sier Wigdahl.

Ombyggingen skal skje fra midten av april, og vil ta seks uker. Arbeidene gjøres ved Skarvik AS i Svolvær, og gjennomføres med kompetanse fra både mannskapet på Havtrans, Havyard, MMC, Optimar og verftet.

- Det sikrer oss kvalitet i alle ledd, mener Wigdahl.

Det er den menneskelige faktoren kombinert med teknologien som gjør forskjellen på sluttproduktet ut til kunden.

- Det er en kvalitetssikring at våre ansatte er med på utrustingen av Havtrans, og at vi i tillegg får opplæring av Optimar de første produksjonsukene etter ombygginga. Optilice vil løfte oss selv og våre kunder inn i framtiden, avslutter Wigdahl.

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse