Gå til innhold
Norcod-torsk blir filetert og selskapet melder kjøttet viser høy kvalitet. Foto: Norcod.
Norcod-torsk blir filetert og selskapet melder kjøttet viser høy kvalitet. Foto: Norcod.

Det norske akvakulturselskapet Norcod vil snart levere fersk oppdrettstorsk til detaljister, restauranter og konsumenter over hele verden. Første planlagte prøveslakt og foredling er nettopp gjennomført, og prøveeksemplarer er sendt både til USA og mange land i Europa.

I Danmark har eksemplarer blitt sendt til kjøkkensjefer ved velrenommerte restauranter, og tilbakemeldingene er svært positive, kommer det frem i en pressemelding. 

Jul og nyttår er rett rundt hjørnet. Torsk er en juletradisjon for mange familier i Skandinavia, og neste år kan de servere oppdrettstorsk fra Norcod. Selskapet har nylig foretatt sitt første planlagte prøveuttak, og har sendt ut prøveeksemplarer til utvalgte detaljister, matserviceleverandører og produsenter i 16 land.

- Fisken har prestert utmerket og fiskevelferd er høyt prioritert. På grunn av høy overlevelsesrate, rolig atferd, godt distribuert biomasse og god appetitt har fisken vokst godt, og vi har kunnet hente ut torsk på 2,5 kg etter kun 11 måneder produksjon i sjø, sier Rune Eriksen, COO i Norcod.

Smaksprøver er en milepæl mot fullskalaproduksjon

Prøveeksemplar-initiativet er forløperen til Norcods første planlagte salg av fersk fisk sommeren 2021.

- Det å sende prøveeksemplarer fra produksjonen er et stort steg fremover for oss, og en spennende del av vår reise mot å oppnå våre forretningsmål og produsere verdi for aksjonærene. Vi har kommet langt, og jeg er svært glad over å høre at kundene mener vi har et fantastisk produkt med en stor fremtid. I tillegg til at den smaker nydelig, er torsken produsert bærekraftig, og vi håper den vil bli en ny, sunn proteinkilde for forbrukere, ikke bare i Europa, men i hele verden, sa Norcods CEO, Christian Riber.

Norcod torskeprøver ankommer Danmark. Klikk for større bilde. Foto: Norcod.
Norcod torskeprøver ankommer Danmark. Klikk for større bilde. Foto: Norcod.

- Vi er svært takknemlige overfor restaurantene og kjøkkensjefene som har tatt seg tid til å teste produktet tross den svært vanskelige situasjonen restaurantbransjen befinner seg i pga. covid-19-nedstengningene, la han til.

Svært positive tilbakemeldinger fra leverandører og restauranter

Prøveeksemplarer ble distribuert til mottakere i Norge, Danmark, Sverige, Litauen, Polen, Tyskland, Nederland, Frankrike, Spania, Portugal, Sveits, England, Irland, Wales, Skottland og USA. Sirena Group stod for distribusjonen av prøvene og håndterer salg og markedsføring for Norcod. Tilbakemeldingene opplyser

Prøveeksemplarene følger en serie milepæler selskapet har nådd de siste månedene. Aksjeemisjonen på 250 mill. kroner i oktober ble tre ganger overtegnet, og Norcod ble tatt opp på Oslos Merkur Market (Euronext Growth) like etter. Markedsverdien ble beregnet til 850 mill. kroner, men hadde steget til 1 192 mill. kroner 16. desember.

I slutten av september hadde Norcod og samarbeidspartneren Namdal Settefisk 1,7 mill. torsk i produksjon, fordelt på to anlegg i Norge. Ny yngel skal i vekstfase de nærmeste månedene, for å overføres til sjøen 2021 som forberedelse til 10.000 tonn som blir slaktet i 2022.

Om Norcod:

Kjernevirksomheten til Norcod AS er kommersielt oppdrett av torsk i sjøanlegg, men selskapet er gjennom samarbeid med sentrale aktører involvert i hele verdikjeden. Norcods oppdrettsanlegg ligger i Midt-Norge, der fisken blir oppdrettet i sitt naturlige kaldtvannshabitat. Selskapet bidrar til et bærekraftig hav med minimal miljøpåvirkning samt aktiv støtte av lokalsamfunn.

Les flere saker om Norcod her og om torskeoppdrett her. 

Har du en sak du
vil tipse oss om?