«Frøy Finnmark» er på vei nordover og skal i drift for Norway Royal Salmon. Foto: Sletta Verft.

Ny Sletta båt overlevert - denne gang til Frøy Akvaressurs

«Frøy Finnmark» ble nylig overlevert til reder Frøy Akvaressurs. Servicefartøyet skal gå på kontrakt for Norway Royal Salmon i Finnmark. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Sletta Verft overleverte denne uken nybygget «Frøy Finnmark»  til reder Frøy Akvaressurs AS som er en del av Frøy-gruppen. Servicebåten har byggenummer 169 og er laget i stål og er 25 x 10,6 meter. 

Driftskoordinator Nidar Selvåg i Frøy Akvaressurs opplyser til Kyst.no at fartøyet skal operere for oppdrettsselskapet Norway Royal Salmon (NRS). 

- Frøy Akvaressurs har tidligere inngått en 5-års kontrakt med NRS og det har nå gått ett år av den kontrakten. Det nye fartøyet skal operere for NRS Finnmark, det er derfor naturlig nok fartøyet har fått navnet «Frøy Finnmark», forteller han.  

Åpen dag i Tromsø

Båten skal delta på åpen dag under EWOS-konferansen og skal ligge til havn i Tromsø førstkommende torsdag og fredag.

- Fartøyet ble overlevert til oss mandag 7.januar og er nå på vei nordover. Vi håper været er bra slik at servicebåten kommer seg opp i tide til åpen dag, opplyser Selvåg. 

Dåp påpeker han blir utført ved et senere tidspunkt. 

På broen har man god utsikt under arbeidsoperasjoner på merdkanten. Foto: Sletta Verft.

Fartøyet tåler med vær

Det som er spesielt med dette fartøyet er at den er bygget for å tåle mer vind og vær siden den skal operere mer i det åpne hav i Finnmark.

- Servicebåten er derfor blitt utstyrt med slengertank/stabilisatortank. Det gjør at den blir en mer stabil og roligere båt. Det er nok ikke så mange fartøy i denne klassen som har en slik stabilisatortank og gjør den nok litt unik, sier Selvåg. 

Båten er diselelektriskdrevet, og skal brukes til bistand under avlusinger, utføre notskifte, fortøyning og andre operasjoner. 

Servicefartøyet er utstyrt med fem lugarer hvor et mannskap på ni kan bo om bord. 

- Besetningen er på tre personer, pluss en lærling, og båten skal gå tolv timer i døgnet, opplyser driftskoordinatoren. 

Sletta Verft skriver på Facebook at de takker for oppdraget og ønsker båt og mannskap lykke til.