Mannskapet på brønnbåten Ronja Nordic. F.v: Styrmann Kenneth Oksholen, dekksmann Jan Bernhard, maskinsjef Kristoffer Danielsen, kokk/matros Leif Sindre Valderhaug og kaptein/skipper Nils Stabben. 

Om bord Ronja Nordic

- Dette er virkelig en brønnbåt som kan brukes til det meste, sier kaptein Nils Stabben, før han gir Kyst.no en omvisning rundt på fartøyet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Om bord i brønnbåten Ronja Nordic tilhørende rederiet Sølvtrans, møter vi kaptein Nils Stabben (48) på broen. 

- Jeg trives svært godt i Sølvtrans. Det er rett å slett en flott arbeidsplass med dyktige folk, forteller Stabben, som før dette var kaptein på bulkskip. 

Nils Stabben har vært i shippingbransjen siden han var nyutdannet og trives godt som kaptein på brønnbåten Ronja Nordic. Foto: Therese Soltveit.

Stabben har vært i shippingnæringen siden han var nyutdannet fra teknisk fagskole.

- I rederiet har jeg vært åtte år nå, på ulike båter. Fire av disse årene har jeg vært på Ronja Nordic og trives svært godt. Havbruksnæringen er jo en fantastisk bransje å jobbe i. Vi jobber i en næring i vekst og det er virkelig å anbefale, sier han.

135 tonn kapasitet

Ronja Nordic er et fartøy spesialisert for transport av fisk.

- Vi gjør i tillegg sortering, lukket kjøring og splitting. Det er virkelig en brønnbåt som kan brukes til det meste.

Styrmann Kenneth Oksholm (48) er enig med kollegaen og nikker bekreftende til Stabben sine uttalelser.

- Båten kan laste cirka 135 tonn fisk, men dette varierer på snittvekten på fisken, temperatur i sjøen og om vi skal frakte lukket eller åpent, forteller de.

Fartøyet er en 1000 kubikker, og er utstyrt med mye teknologi.

- Båten har blant annet to lasteslanger, en sorterer, samt co2-luftere. Den har også et stort RSW-anlegg for nedkjøling av fisken under transport, slik at fisken er klar til produksjon når den ankommer til slakteriet.

På hoveddekk er det også innredet eget laboratorium for bruk til overvåking av vannkvalitet og tilstand på fisken. Laboratoriet benyttes av mannskap, veterinærer og forskere som vil kunne utføre kontinuerlig analyse av vannkvalitet, prøvetaking av fisk og lignende arbeid, samtidig som båten er i drift med transport av fisk.

Teksten forsetter under videointervju med skipper Nils Stabben. 

Følger med på fiskesykdommer

Stabben sier de flere ganger om dagen er på Barentswatch sin fiskehelse-side, og oppdaterer seg på sykdomsbildet langs kysten. 

- Dette er viktig i forhold til å unngå smittespredning mellom anleggene, samt få en oversikt over hvor man bør kjøre lukket transport.

Han mener Barentswatch er et flott verktøy for brønnbåtene å bruke.

- Men før den nettsiden kom var rederiene og oppdretterne også flinke til å holde oss oppdaterte på sykdomsstatus. Noe de fremdeles er. Er det noe sykdom i nærheten eller noe som skjer, får vi fort en e-post med informasjon, påpeker Stabben.

Trives godt langs kysten 

- I mine fire år har vi vært mange spennende plasser langs norskekysten og i Skottland. Men jeg må si at nok Helgelandskysten er favoritten, forteller Stabben.

- Det er variert kjøring og vi treffer mange spennende og flinke folk. Det er også gode levekår om bord og flotte båter. Vi jobber i en fin næring, skryter han.

Stabben sier han trives i Sølvtrans-rederiet av flere grunner.

- Er det noe som oppstår får vi fort hjelp av rederiet. I tillegg kurser de oss godt.  Blant annet har vi nettopp vært på en offiser-samling hvor mye nytt innen prosedyrer og regler ble informert om. Vi jobber jo i en næring hvor vi vi stadig utvikler oss til det bedre.

Han sier også at han er fornøyd med at rederiet stadig investerer i nye båter, samt oppgraderer båtene etter de reglene og lovverket man skal følge.

- Det kommer jo tre nye båter til neste år så vidt jeg har forstått.

Kokk/matros Leif Sindre Valderhaug (50) fra Ålesund. Foto: Therese Soltveit.

Ny om bord

Ettersom det var torsdag da Kyst.no var om bord, disket kokken opp med komler (raspeballer) til mannskapet. Kokken Leif Sindre Valderhaug er ny på fartøyet, men sier til Kyst.no at han har jobbet på andre båter i rederiet før.

- Jeg har jobbet flere år i Sølvtrans, men på andre båter. Fra og med mai skal jeg jobbe fast på Ronja Nordic, noe jeg ser frem til, sier han.

Valderhaug er også matros og med på å utføre ulike oppdrag om bord. Det mener gir en variert og spennende hverdag.

Båten driftes for tiden av et mannskap på fem, som består av kaptein Nils Stabben fra Kristiansund (48), styrmann Kenneth Oksholen (48) fra Eid, maskinsjef Kristoffer Danielsen (28) fra Ålesund, dekksmann/matros Jan Bernhard fra Volda (23) og kokk/matros Leif Sindre Valderhaug (50) fra Ålesund.

Mannskapet drifter båten døgnet rundt. og jobber derfor seks timer på og seks timer av. Kapteinen sier de til daglig har et vaktsystem der to og to jobber sammen om de ulike oppgavene.

- Maskinisten vår jobber dagtid, men er “standby” 24 timer i døgnet. Skjer det noe, så må han trø til. Vi har en ordning på fire uker på og fire uker av, så det trives vi godt med, forteller skippern avslutningsvis.

Ronja Nordic i dokk i Bergen. Foto: Therese Soltveit.

Aktiv på Vestlandet

Brønnbåten er 57 meter lang og 12 meter bred og ligger denne dagen og speiler seg i Bergenssolen, hvor det utføres vedlikehold som smøring av anker, som ellers ikke er mulig å gjøre under oppdrag.

Ronja Nordic opererer langs hele norskekysten, men i disse dager går det i smolt og slaktetransport på Vestlandet. Servicefarten når båten var ny i 2008 var på rundt 12 knop, men skipper sier den ligger på rundt ti knop nå.

- Operasjonsområdet vårt nå er stort sett Bergensområdet, og utenfor Haugesund og Bømlo. Der vi gjør oppdrag for Lingalaks og BlomSea.

- Går som en lek

Den blide kapteinen skyter av de ansatte i oppdrettsselskapene, og sier det er fint å jobbe med så flinke og dyktige folk i havbruksnæringen. Brønnbåten frakter for det meste laks, men også ørret. Forskjellen på de to artene sier Stabben ikke er særlig stor for dem.

- Det eneste er at ørreten kan være noe villere enn laksen.

Skippern liker de aller fleste oppdrag, men favoritten er transport av slaktefisk.

- Etter du har gjort de samme oppdragene noen ganger og mannskapet blir trygg på oppgavene sine, går alt som en lek, sier han.  

Stabben påpeker havbruksnæringen går fort fremover, der mye ny teknologi er kommet og vil komme på plass de neste fem årene. Teknologien mener han kan være med å bedre utfordringene til havbruksnæringen.

- Jeg ser bare positivt på teknologiutviklingen, det gir oss mye nytt å holde på med. Velkommen er det, fastslår kapteinen.

Mer teknisk info om brønnbåten kommer under bildegalleriet. 

Dimensjoner: 

  • Servicefart: 12 knop.
  • Tonnasje: 1256 Brt.
  • Lasteromkapasitet: 1000 m3.
  • Lengde o.a.: 57,07 m.
  • Lengde p.p: 51,44 m.
  • Bredde: 12,00 m.
  • Dybde i riss: 5,10 m.

Info om M/S RONJA NORDIC:

  • Brønnbåten er av type AAS 1002 ST og har byggenr. 182.
  • Den ble levert av Aas Mek. Verksted A/S. Dette var den 10. brønnbåten som ble levert fra Aas Mek. Verksted til Sølvtrans i Ålesund.
  • Lastekapasiteten er på 1000 m3 fordelt på 2 lasterom med skyveskott og trykk laste- og lossesystem.
  • I maskinrommet er det montert en hovedmotor type Caterpillar 3512 TA serie B, 1800 HP ved 1600 o/min. som er tilkoplet et Finnøy gear og propellanlegg.
  • Båten er utstyrt med stort RSW anlegg for nedkjøling av fisken under transporten, slik at fisken er klar til produksjon når den ankommer til slakteriet.