Gå til innhold
Annonse
Oddrund Gudbrandsen 2014
Oddrund Gudbrandsen 2014

Solstrandmøtet: Forklaringen på hvorfor laks er så sunt, hentes ofte fra omega 3 innholdet. Ernæringsforsker Oddrund Gudbrandsen mener man må løfte frem proteinkvaliteten i laks og annen fisk. - Fiskeprotein, senker blodtrykk, reduserer risikofor diabetes og gir lykkefølelse, forteller hun.

Annonse

Pål Mugaas Jensen

Hun har gått gjennom kostholdsanbefalingen fra myndighetene og funnet et paradoks.

- Det snakkes mye om ulike typer karbohydrater og fett og hvilke som er sunne og ikke sunne. Men når det kommer til protein er det fremdeles bare protein. «10 til 20% av energien bør komme fra protein» er alt som står.

Oddrund Gudbrandsen taler varmt om effektene av fiskeproteiner.
Oddrund Gudbrandsen taler varmt om effektene av fiskeproteiner.

Protein, ikke bare protein

Gudbrandsen mener at et protein definitivt ikke bare er et protein.

- Proteiner brytes ned til ulike aminosyrer som igjen er byggesteiner for muskler, de er kilder til enzymer, de får ulike prosesser til å fungere gjennom signaler - for eksempel insulin- de påvirker genuttrykkene, de kan omdannes til hormoner og bidrar til smak, forklarer hun.

Hvilke proteiner vi da får i oss, blir derfor helt essensielt.

- Hvordan proteinene brytes ned i tarmen spiller også en rolle. Vi har funnet ut at fiskeproteiner brytes ned til sunne peptider (korte proteiner, red. anm.) som vi har vist kan senke blodtrykk, har antioksidantegenskaper.

Hvorfor er fisk sunt?

- Hva som egentlig skjer i kroppen når man spiser fisk, vet vi svært lite om. Så langt er det kun en publisert en studie om fiskeproteiner og effekt på menneske, og den er min, påpeker hun.

Hun sier at i ernæringsstudier kan det være vanskelig å si hva som er effekten av fisk, eller hva som er effekt av at man ikke spiser kjøtt.

- Derfor valgte vi i min studie å gi fiskeproteiner som tillegg til normalt kosthold.

Rene kinderegget

Studien gikk over 8 uker.

- Vi ville finne ut hva som skjer om overvektige tar tabletter med fiskeproteiner i 8 uker. Vi gav 3 eller 6 gram protein, tilsvarende 15 og 30 gram fisk

Resultatene var mer enn gledelige.

- Vi så at de som spiste fiskeprotein, økte sukkertoleransen, de fikk redusert kolesterolverdiene, de reduserte fettmengden i kroppen og de økte muskelmassen. Og dette skjedde uten at de endret sitt vanlige matinntak.

- Fiskeprotein er som et vidundermiddel.

Motbeviste diabetesfrykt

De som spiste fiskeproteiner reduserte altså sin risiko for type 2 diabetes.

- Dette er jo motsatt av hva Oddekalv og andre fra Bergen har hevder, sier hun.

Fisk er altså mye mer enn omega 3

- Nå som dere lager laks med mindre omega 3 enn før, er det greit å vite at lite skjer med proteinene.

Lykkelig av fisk

Hun tekker også også frem aminosyren tryptofan

- Tryptofan omdannes til serotonin, som vi vet gir lykkefølelse. Mange vet at tryptofan finnes i sjokolade, men det er mer i laksen. Lakseinntak kan også hindre produksjon av deprimerende stoff. Dette er veldig interessant, sier Gudbrandsen.

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse