– Øvelsene i Rørvik vil bety nye viktig steg for Sikkerhetssenteret. Det mener nautisk leder Helge Hestø Andersen (fra venstre), kursleder Svein Garnes og simulatoransvarlig Thomas Edvardsen. Foto: Tom Lysø.

Rørvik i front for framtidas navigasjon

Framtidas system for sjøsikkerhet er på gang. Fire dager i strekk skal 29 virtuelle fartøy fra hele Europa øve sammen. - Sikkerhetssenteret Rørvik, fagmiljøet i Ytre Namdal, vil da ha en stor rolle, i det som blir en serie av begivenheter som utspiller seg i sanntid, melder senteret.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

– Usedvanlig spennende! Slik oppfatter nautisk leder Helge Andersen, kursleder Svein Garnes og simulatoransvarlig Thomas Edvardsen begivenhetene tirsdag til fredag kommende uke.

Da vil 10 nye fullbefarne navigatører daglig gå inn i simulatorene i Rørvik og føre sine fartøy. I to realistiske scenario: Først vest i det Baltiske hav – dernest i den Engelske kanal.

Skipene i øvelsen vil bemannes hos ulike kompetanseaktører i åtte europeiske land. Sikkerhetssenteret i Rørvik er en av lokasjonene. Og den største; med hele fem skipsbroer.

Simulatorøvelsene kommende uke blir første kapittel i en serie stadig mer avanserte operasjoner som er planlagt å fortsette neste år. Gjennom fire bestemte uker.

At så mange som 58 profesjonelle navigatører i ulike land øver med hverandre på 29 simulatorer, er nyskapende i seg selv. Videre vil konklusjoner og ventede løsninger bety den virkelige kursendringen innen skipsfartsindustrien.

Det begynte med radaren 

Historisk var radar det første store skrittet innen tekniske hjelpemiddel. Da fikk navigatøren åpning til å «se» i mørket. Dernest kom AIS; automatisk identifikasjonssystem. Et hjelpemiddel for å unngå kollisjoner, som er selve basisutfordringen i all skipsfart. Et tredje steg var STM; systemet for mellom skips å dele planlagte kurser og ruter.

Men det skal ikke stoppe med dette.

– Serien internasjonale øvelser vil legge grunnlaget for framtidas teknikk og utdanning innen kommersiell skipsnavigasjon. Nå i første runde begynner vi med det grunnleggende; ved at navigatørene skal operere med så få hjelpemiddel som mulig. Deretter, i de planlagte operasjonene gjennom 2018, vil det legges på stadig nye hjelpemidler og teknologi for å stadfeste hvordan dette påvirker sjøsikkerheten, sier nautisk leder Helge Hestø Andersen i pressemeldingen.

Det nautiske fagmiljøet i Rørvik med Sikkerhetssenteret i front, vil spille en viktig rolle i utviklingen av framtidas navigasjonsløsninger. Fra venstre simulatoransvarlig Thomas Edvardsen, nautisk leder Helge Hestø Andersen og kursleder Svein Garnes. Foto: Tom Lysø.

Forskning i stor skala

I praksis vil øvelsene innebære høsting av informasjon og forskning i stor skala. På hver skipsbro vil det være en observatør som loggfører mest mulig av relevante fakta. Også disse skal i sanntid rapporteres inn til en felles base, slik at effekten av hendelsene ute på havet i øvingsområdet dokumenteres. Ut fra dette vil den felles europeiske gruppen få grunnlag i fakta for eventuelt å implementere konkret ny teknikk og bestemte løsninger.

– Avgjørende å få klarhet om innføring av de teknologiske løsningene bringer mer kontroll og ro inn i navigatørrollen. Altså om oppfatningen av situasjonen bedres. Eller om de ulike faktorene skaper mer stress, mindre oversikt og dermed dårligere sikkerhet, framholder Svein Garnes som ansvarlig for feltet «human factors» i øvingsprogrammet, i meldingen.

– Først med det siste!

Fagmiljøet i Rørvik er svært fornøyd med sin rolle og deltakelse i det internasjonale programmet som i høy grad er finansiert gjennom EU.

– Deltakelsen gir økt kompetanse, og betyr at Sikkerhetssenteret vil ligge helt i front innen teknologisk utvikling. Og ikke minst er vi delaktig i arbeid og prosesser som vil påvirke framtidas hverdag for navigatører kloden rundt. Og at dette vil ha stor verdi for våre elever, lokale studenter på fag- og høgskolenivå blir en vesentlig frukt av begivenhetene vi nå går inn i, framholder simulatoransvarlig Thomas Edvardsen.