Gå til innhold
Annonse
«Ronjafisk» er overlevert. Nå seiler hun til Skottland, og skal inn på langsiktig kontrakt for Scottish Salmon og deres oppdrettsanlegg i Skottland.
«Ronjafisk» er overlevert. Nå seiler hun til Skottland, og skal inn på langsiktig kontrakt for Scottish Salmon og deres oppdrettsanlegg i Skottland.

Det går unna med overleveringer fra Aas Mek på Vestnes i disse dager. Nylig ble «Ronja Islander» overlevert til Sølvtrans, og mandag ble «Ronjafisk» overlevert til samme rederi.

Annonse

Dåpen fant sted i Ålesund den 14. desember med Mrs. Su Cox som gudmor. Etter levering går nybygget til Skottland, og inn på langsiktig kontrakt for Scottish Salmon og deres oppdrettsanlegg i Skottland.

Dette er andre nybygget Aas Mek leverer til Sølvtrans i løpet av ei uke, og den 30. båten vi har bygget til rederiet. 

- Samtidig er dette verftets bygg nr. 200, så dette kan sies å være en jubileumsbåt både for rederi og verft. Det er derfor veldig passende at båten har fått navnet «Ronjafisk», som også var navnet på den første båten verftet leverte til Sølvtrans i 1995, skriver verftet i en pressemelding.

Det nye fartøyet har fått Mrs. Su Cox som gudmor. Foto: Aas Mek
Det nye fartøyet har fått Mrs. Su Cox som gudmor. Foto: Aas Mek

Nybygget er av verftets eget design av typen AAS 2502 ST med en lastekapasitet på 2500 m 3 .

Båten er søsterskip til «Ronja Explorer»  som ble levert til samme rederi i juli i år. Dette er et design med lavt dypgående i forhold til lastekapasiteten, spesielt tilpasset operasjoner i Skottland og for transport av smolt og postsmolt med anløp av smoltanlegg og områder som kan være vanskelig tilgjengelig enkelte steder med for stort dypgående.

Nybygget er designet med rederiets sirkulasjonsprinsipp med sideveis sirkulasjon i lasterommene spesielt beregnet på lukket transport.

Båten er arrangert for transport av smolt og slaktefisk i åpent og lukket system samt ferskvannsbehandling for avlusing og for å være servicefartøy for oppdrettsanlegg. Båten er også utstyrt med filter og UV system for vannrensing for smolt transport, avlusing og behandling av alt utslipp til sjø.

Innredning

Båten er arrangert med innredning for 12 personer i en og 2-mannslugarer med toalett og dusj og gode fasiliteter. Ellers har skipet topp utstyrt messe og bysse, kaffebar ved arbeidsdekk, TV-stue og trimrom.

Styrehuset er arrangert med tre operatørposisjoner for manøvrering av båten, fjernstyringssystem for drift og overvåking av alle system, fjernstyring av all last og fiskehåndtering. Båten er utstyrt med vakuumtoalettsystem og kloakkrensing i henhold til strengeste krav.

Hoveddata

  • Navn: «Ronjafisk»
  • Verft: Aas Mek
  • Byggenummer: 200
  • Design: AAS 2502 ST
  • Lengde: 69,96 meter
  • Bredde: 17,80 meter
  • IMO-nummer:  9845582
  • Rederi: Sølvtrans
  • Motor: Yanmar 6EY26W,1920 kW ved 750 rpm
  • Gear: Brunvoll
  • Propell: Brunvoll
  • Generator: Nogva Scania type DI 13 75 M, 323 kW.

Lastearrangement

Lasterommet er på totalt 2500 m3 fordelt på 2 rom med skyveskott og trengesystem. Dette gir en kapasitet på føring av 375 tonn med levende fisk.

I maskinrommet er det montert en hovedmotor type Yanmar 6EY26W på 1920 kW ved 750 rpm, som er tilkoplet et Brunvoll gear og propellanlegg.

Strømproduksjon besørges av to stk CAT 3512 C hver på 1550 kW, samt et havneaggregat type Nogva Scania type DI 13 75 M på 323 kW. For best mulig manøvrering er det montert sidepropell forut og akter, en på 450 kW og den andre på 300 kW, type Brunvoll.

Gode arbeidsforhold på broen. Foto: Aas Mek
Gode arbeidsforhold på broen. Foto: Aas Mek
Når mannskapet er på fri kan de slappe av i flotte omgivelser. Foto: Aas Mek
Når mannskapet er på fri kan de slappe av i flotte omgivelser. Foto: Aas Mek

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse