Fra åpningen av Lofotseminaret i 2015, ved Jim Roger Nordly.

- Skal bygge kunnskap og stolthet

Europharma melder at deres Lofotseminar har som mål å finne viktige svar for oppdrettsnæringen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Lofotseminaret har i en årrekke skilt seg ut som et viktig og annerledes fiskehelseseminar, med et intensivt fagprogram med høyaktuelt og ofte litt overraskende faglig innhold.

- Vi sprenger taket for deltakere hvert år. Det forteller oss at det henger høyt i bransjen å få dra på Lofotseminaret. Derfor er det også utrolig morsomt for oss å gjøre dette år etter år, og vi føler presset for å levere hver eneste gang. Det skal jo helst bli litt bedre enn i fjor, sier Europharma-sjef Jim Roger Nordly i en pressemelding.

Hoveddelen av programmet er sentrert rundt Norge og norske utfordringer, men årets seminar har også et tydelig internasjonalt tilsnitt, med besøk fra havbruksnæringen i Chile, Skottland, Island og New Zealand.

- Noe av det viktigste vi kan gjøre i denne bransjen er å lytte og lære av hverandre. I Norge har vi kanskje litt lett for å tenke at vi er best i verden, men det er alltid fornuftig å vende blikket utover en gang i blant, sier Nordly.

Aktualiteter som storsmolt, lusebehandling, vaksinasjonsstrategier og biosikkerhet i RAS-anlegg er blant de øvrige temaene som skal grundig behandles på årets seminar. Det blir også plass til å se nærmere på det nye trafikklysregimet og hvilke konsekvenser dette kan få for bransjen.

- Slik jeg ser det har Lofotseminaret to helt sentrale målsettinger. Det ene er å bygge faglig kunnskap og trygghet, og på den måten bidra til bedre biologiske prestasjoner i bransjen. Det andre er å bygge faglig stolthet og tilhørighet, slik at vi alle kan være topp motiverte ambassadører for denne fantastiske næringen. For vi har virkelig veldig mye å være stolte av, sier Nordly.

Mer informasjon og program finner du her.