Gå til innhold
Annonse
Kenneth Myklebust i Naupilus Solutions pitcher fremfor dommerne på Media City Bergen. Foto: Ole Andreas Drønen
Kenneth Myklebust i Naupilus Solutions pitcher fremfor dommerne på Media City Bergen. Foto: Ole Andreas Drønen

Gründerjulepresangen: Nauplius​ Solutions ønsker å kutte kostnader og øke effektiviteten med bekjempelse av lakselus. Selskapet håper å få bukt med økt dødelighet, dårlig fiskehelse og reduserte utsett.

Annonse

Vinneren av årets Gründerjulepresang skal snart kåres, og av alle som søkte til konkurransen, er det nå plukket ut seks finalister. Disse vil Kyst.no presentere i de kommende dagene frem mot torsdag, da den heldige vinneren skal kåres.

Nytt i år er det at finalistene har fått pitchet sin forretningsidé fremfor en jury bestående av aktører fra havbruksnæringen.

En av disse selskapene er Nauplius​ Solutions.

Selskapet har blant annet laget en avlusningsenhet der lusen blir sugd inn i en filterpose som går 4,35 meter ned i merden. Filteråpningen er på 150 mikrometer.

Nauplius​ påpeker at mye av lusen faller av under trenging av fisken før den går inn i selve avlusningsenheten (ca. 50 %), og det er denne luseenheten til Nauplius​ Solutions samler opp.

Multiverktøy skal knekke lusen

Her blir avlusningsenheten satt på prøve av mannskapet ombord på Volt Process. Foto: Privat.
Her blir avlusningsenheten satt på prøve av mannskapet ombord på Volt Process. Foto: Privat.

Selskapet arbeider også nå med å utvikle en spesialbygget flytemodul som plasseres inne i notsirkelen. Tanken er at det skal være et totalprinsipp og multiverktøy som vil samle og komplimentere arbeidsoppgavene som Nauplius​ mener er sentrale i lusebekjempelsen på et aktivt og preventivt nivå og samtidig modulere utforingsenheten i en og samme enhet som arbeidsmodul til lusebekjempelse.

Daglig leder i Nauplius​ Solutions sier gründerjulepresangen er en yndet mulighet til å vise frem hva de har å by på.

- Jeg synes det er kjempespennende. Ikke minst verdien at vi har kommet så langt i konkurransen, og nå er blant finalistene. Vi går for gull, men det er noen knallflinke kandidater, så det blir ikke enkelt.

- Som et tannlegebesøk

Myklebust sier de har jobbet lenge med prosjektene sine, og kan godt det faglige. 

Kenneth Myklebust i Nauplius​ Solutions sier samarbeidet deres med Vard Aqua er gull verdt. Foto: Ole Andreas Drønen
Kenneth Myklebust i Nauplius​ Solutions sier samarbeidet deres med Vard Aqua er gull verdt. Foto: Ole Andreas Drønen

- Det kan likevel være utfordrende å få det kortet ned til femten minutter. Men det er godt å få det overstått. Det er som et tannlegebesøk dette, slår han fast.

Gründeren sier han har respekt for mange av konkurrentene, som han mener har kommet enda lengre enn Nauplius​ Solutions.

- De har turt å si opp jobbene sine. Det har ikke vi gjort, men baserer oss heller på å leie inn konsulenter o.l. som vi har gode erfaringer med.

I hans daglige jobb går han og trakker på oppdrettsanlegg og samler erfaring fra oppdretterne.

- Dette er for dårlig, tar for lang tid, dette koster for mye. Slike ting kan jeg arbeide med og ta inn i Nauplius​.

Samarbeid med Vard Aqva

Produktene deres NS Collector og NS Lifter skal markedsføres og selges av Vard Aqua.

Myklebust understreker at samarbeidet med Vard Aqua har vært og kommer til å bli ekstremt viktig for selskapet.

Her er de to medgründerne i Nauplius​ Solutions. T.v. Hans Owen Thunem Midt: Idar Andre Olsen Høyre: Kenneth Myklebust. Foto: Privat.
Her er de to medgründerne i Nauplius​ Solutions. T.v. Hans Owen Thunem Midt: Idar Andre Olsen Høyre: Kenneth Myklebust. Foto: Privat.

- Vi har ikke noe salgserfaring, vi har ikke produksjonsfasiliteter. Vi kjenner godt Norge, men vi kan lite om Chile og Skottland. Der har Vard egne salgskontor, så det var gode nyheter for oss å få de med oss.

Han mener Nauplius​ nå har kommet seg forbi den kritiske faktoren i etableringsfasen, og håper nå å trekke det lengste strået i konkurransen.

- Det er en kjempebonus for oss dersom vi vinner grunderjulepresangen, dette vil også gjelde for Vard. Det er knallviktig for markedseffekten, sier han avslutningsvis.

Har du en sak du
vil tipse oss om?

Annonse