Slik så det ut da havfarmen med lastet på Boka Vanguard før reisen fra Kina. I løpet av de neste dagene blir operasjonen reversjert. Foto: Nordlaks

Slik er Havfarmens første dager i Vesterålen

Lørdag morgen 13. juni seilte tunglastefartøyet BOKA Vanguard inn Hadselfjorden med havfarmen “Jostein Albert”. I disse dager klargjøres den for lossing før den plasseres på lokaliteten utenfor Ytre Hadseløya. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Arbeidet med lossing, sleping og forankring på lokasjon er det Trond Haakstad fra Seasystems AS som har ansvaret for. Han er leder for marine operasjoner i selskapet som nylig byttet navn fra Scana Offshore. 

- Vi gleder oss til å komme i gang med arbeidet, som totalt sett kommer til å ta i overkant av en uke fra havfarmen slepes av fraktefartøyet til det er på plass og forankret på lokasjon Ytre Hadseløya, forteller Haakstad.   

Samarbeid med aktører fra hele landet 

Flere aktører er involvert i arbeidet med å få Jostein Albert på plass på endelig lokasjon utenfor Ytre Hadseløya. 

- Vår jobb er å forankre havfarmen på endelig lokasjon utenfor Ytre Hadseløya, og dette gjør vi sammen med SeaMar AS. Sommeren 2019 var vi her og installerte ankrene og tilhørende kjetting på lokasjonen – 11 ankere totalt, som hver veier 22 tonn. Disse skal sikre at Jostein Albert ikke flytter seg fra lokasjon eller reker på land. Denne jobben gjorde vi sammen med First Ocean AS. I tillegg ble det lagt landstrømkabel i mai i år sammen med Core Marine, forteller Haakstad. 

Dette skjer når Jostein Albert ankommer Vesterålen

Når lastefartøyet BOKA Vanguard ankommer Vesterålen med havfarmen, legger de seg midlertidig i Hadselfjorden i området utenfor Lekang. Det er ikke dette som er den endelige lokasjonen. 

- I løpet av mandag eller tirsdag fjernes sjøsikringen som har holdt havfarmen fast på lastefartøyet på den to måneder lange ferden fra Kina til Norge. Videre senker vi BOKA Vanguard ned i sjøen slik at Jostein Albert får vann under “kjølen” og flyter den av lastefartøyet. Da er BOKA Vanguard ferdig med sitt oppdrag, forteller Haakstad om losseoperasjonen, som er forventet å ta ca. tre dager. 

Syv fartøy er leid inn av Nordlaks for å gjennomføre operasjonen; de fire offshore ankerhåndteringsfartøyene Skandi Skansen, Skandi Iceman, Skandi Hera og Siem Pearl - samt de tre taubåtene Boa Brage, Boa Balder og Boa Heimdal. 

- Operasjonen med mottak og lossing av vil føre til mye aktivitet, så vi anmoder andre fartøy og småbåter til å holde en sikkerhetsavstand på 500 meter til de involverte fartøyene, sier prosjektleder Bjarne Johansen i Nordlaks.  

Slepes til endelig plassering utenfor Ytre Hadseløya 

Når Jostein Albert er avlosset på en trygg og god måte, slepes den fra Lekang til endelig lokasjon utenfor Ytre Hadseløya. Underveis i operasjonen blir ballasttankene fylt opp, og havfarmen vil dermed komme lavere i sjøen enn den er på lossetidspunktet. 

- Slepingen vil ta i underkant av et døgn, og foretas av fire av de involverte taubåtene. Det er deres jobb å holde havfarmen på plass mens den festes til fortøyningene på lokasjonen, forklarer Haakstad. 

Havfarmen har et festepunkt for fortøyningene som roterer fritt, og kjettingene som ligger klar på havbunnen trekkes inn gjennom dette. Det er to ROVer, fjernstyrte undervannsfartøy med armer og kamera, som brukes for å hente opp ankerkjettingene og for å verifisere at alt går rett for seg.

- Vi styrer alt arbeidet fra Skandi Skansen, en installasjonsbåt fra norske selskapet DOF, forklarer Haakstad, som beregner å bruke omtrent et halvt døgn per ankerkjetting som trekkes opp fra havbunnen til festepunktet på havfarmen.

- Når tre av ankrene er festet kan vi senke skuldrene – da er den mest kritiske fasen i prosjektet gjennomført, sier den erfarne operatøren. 

Trygg operasjon 

Ettersom Jostein Albert holdes fast av de fire taubåtene, er operasjonen lite vind og værutsatt.  

- Kun en kraftig storm fra vest kan stoppe operasjonen, det er i den retningen vi er mest sårbare. Men det er ingenting som tyder på at det vil skje, smiler han betryggende. 

Når alle de elleve fortøyningene er installert, gjenstår det bare å feste Jostein Albert til landstrømkabelen. Dette gjøres på samme måte med ROV som fortøyningene. Totalt sett vil arbeidet utenfor Ytre Hadseløya vare i en ukes tid. 

Haakstad og selskapet Seasystems har drevet liknede operasjoner for offshorebransjen i mange år, og har lang erfaring. 

- Hovedforskjellen for oss er at vi sjeldent gjør operasjoner så langt nord, og at det er en annen næring enn offshore. Det er spennende og gøy å bidra til noe så nytt, men teknisk sett byr det ikke på noen spesielle utfordringer for oss, ut over at logistikken og tilgang på ressurser og personell har vært mer omfattende, sier han, og anslår planleggingen av forankringsoperasjonen til ca. et år. 

- Den eneste faktiske forskjellen for vår del, var da vi var her i fjor og installerte ankrene; havbunnen her oppe er mye hardere enn den vi er vant til å jobbe i, så det var en artig oppdagelse – for de som interesserer seg for sånt, ler han. 

– Fisk i havfarmen i september

Når installasjonen på lokalitet er gjennomført av Haakstad og hans crew, vil Nordlaks sammen med en rekke leverandører ta fatt på arbeidet som gjenstår for å ferdigstille, og til slutt sette ut laks i Havfarmen. 

– Planen er at vi skal ha fisk i havfarmen i september, så nå blir det en hektisk periode med mange leverandører og mye personell som skal jobbe om bord for å sikre at alt blir klart. På Melbu vil man nok merke at det blir en del aktivitet både i havna og på hotellet fremover, sier Johansen.