Daglig leder i Sølvtrans Roger Halsebakk. Foto: Gustav-Erik Blaalid

Sølvtrans har knekt koden

Brønnbåt-rederiet Sølvtrans driver nesten utelukkende med ferskvanns-behandling mot lus. På fire av fartøyene har de allerede utstyret på plass og ytterligere tre er under bygging.  Alle de nye båtene er utstyrt for ferskvanns-behandling mot lakselus.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Vi bruker ikke hydrogenperoxid i behandling mot lus, og er heller ikke borti problematikken rundt utslipp av behandlingsvann, sier konsernsjef, Roger Halsebakk til Norsk Fiskeoppdrett/ kyst.no, når vi ber om en kommentar til utslippsforbudet som er varslet av myndighetene.

Derimot kan Halsebakk fortelle om et rederi som har gjort store investeringer for å tilby en 100 prosent miljøvennlig måte å behandle lakselus på, ved bruk av ferskvann.

Les også: Mer ferskvann kan bedre omdømmet

-  På to av våre nyeste fartøyer har vi allerede en betydelig ferskvannskapasitet tilgjengelig. Og på tre av våre nye fartøy som er kontrahert, to ved Aas Mekaniske og ett ved Myklebust Mekaniske, er også utstyrt for dette, sier Roger Halsebakk. På sistnevnte blir det ekstra tankkapasitet for 500 tonn ferskvann.

For ikke mange år siden ble Ronja Huon overlevert. Nå er den bygget om for over 20 millioner kroner for å behandle lus med ferskvann.

Krever store investeringer

Han forklarer at det er krevende for mindre fartøy og eldre fartøy å ta i bruk ferskvann. Det må store ombygginger til, og det er plasskrevende med ekstra tankkapasitet.

- På fartøyene Polaris og Huon har vi investert henholdsvis 18 millioner og over 20 millioner i ombygginger for å kunne behandle med ferskvann., forteller Halsebakk.

Alt vannet blir filtrert for lus og larver. Det blir tatt med til land og destruert.

- Når vi ser hvor tilpasningsdyktig lakselusa er, så tar vi alle forholdsregler, sier Roger Halsebakk til Norsk Fiskeoppdrett/kyst.no.